Allergi - utredning hos øre-nese-halsspesialist, voksne | Karasjok

Spesialistlegesenteret i Karasjok

Allergi er hyppig forekommende i befolkningen og viser seg å øke i forekomst. Man kan ha allergirelaterte symptomer fra øvre og nedre luftveier, mage og tarm eller fra hud. Fastlegen vil ofte kunne utrede og behandle allergi, men noen ganger er det behov for at fastlegen henviser til spesialisthelsetjenesten for utredning og/eller behandling. En del symptomer fra øvre luftveier, og nese spesielt, kan ha likhetstrekk med allergi uten å være allergi.

Innledning

Pollenallergi, også kalt høysnue, er den vanligste formen for allergi. Når fastlegen har mistanke om allergi eller det er behov for ytterligere utredning eller behandling, kan du bli henvist til allergiutredning i spesialisthelsetjenesten.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Når du skal til allergiutredning må du ta med liste over dine faste medisiner. Avhengig av hvilke undersøkelser som skal gjøres, vil det kunne være aktuelt med forberedelser hjemme. Dette blir du informert om ved innkallingen til timen. Det kan være at du skal stoppe med allergitabletter eller astmamedisin. Dersom det ikke er gitt beskjed om annet, skal du ta dine medisiner som forskrevet.

2. Under

Når du skal utredes vil du komme til en allergikompetent lege som i tillegg er spesialutdannet innen øre-nese-hals. I forbindelse med konsultasjonen kan du være satt opp til en eller flere undersøkelser hos sykepleier. Dette kan være undersøkelser som: Hudprikktest (allergitest), spirometri (lungefunksjonstest), lungeprovokasjonstest, og allergiprovokasjon.
Utredningstiden kan vare fra 30 minutter til 2 timer, avhengig av hvilke undersøkelser som planlegges. I denne tiden inngår samtale, generell undersøkelse, spesialundersøkelser og gjennomgang av prøveresultater. Legen vil snakke med deg og undersøke deg i henhold til problemstillingen.

3. Etter

Videre forløp avhenger av konklusjonen ved utredningen. Det kan være behov for ytterligere kontrolltime for videre utredning, og det kan bli satt i gang et behandlingsprogram. Du kan og få videre oppfølging hos din fastlege, eller det kan være vi ikke finner grunnlag for mistanke om allergi som årsak til plagene dine. Ved pollenallergi der en ikke oppnår symptomfrihet med symptomatisk behandling, kan allergenspesifikk immunterapi (også kalt allergivaksinasjon) være en del av behandlingen.

Kontakt

Spesialistlegesenteret i Karasjok
Telefon
78466000 / 78468770
mandag - fredag 08:00 – 15:30
Postadresse
Finnmarssykehuset
Spesialistlegesenteret / Spesialistadoavtterguovddáš
Rådhusgata
9730 Kárásjohka / Karasjok
Karasjok helsesenter
Besøksadresse
Rådhusgata(Google maps)
9730 Kárásjohka / Karasjok
Besøkstider
mandag - fredag 08:00 – 15:30

Busstider Karasjok helsesenter

Parkering

​Det er gratis parkering for pasienter og besøkende rett utenfor helsesenteret.

Pasientreiser

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Reisemuligheter til og fra Karasjok helsesenter

Praktisk informasjon

Kantine / kafé

​Kantinen på helsesenteret er åpen fra 11 til 12:30. 
NB! Kun kontant betaling – vi har ikke kortterminal.

Ellers finnes det spisesteder i Karasjok sentrum

Kiosk / butikk / apotek

​Helsesenteret ligger midt i Karasjok sentrum, der det finnes kiosk, butikker og apotek.

Røyking forbudt

​Det er røyking forbudt inne på helsesenteret og ute ved inngangsdører og i nærheten av bygningen.

Samisk tolk

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk. For å sikre at tolken er tilgjengelig, bør vi forhåndsbestille tilgang til tolken, og det er derfor fint om du gir oss beskjed. Forhåndsavtale om tolking kan gjøres direkte med vår tolk på tlf. 915 98 117 (ukedager 07.30-15.00), eller ved å ringe dit du har timeavtale.

Dette gjelder også pasienter som har timeavtale på dagtid ved Spesialistpoliklinikken i Alta eller Spesialistlegekontoret i Karasjok. Tolking vil der foregå på videkonferanse (Skype).

Tolken ved Hammerfest sykehus er også tilgjengelig for tilstedetolking for pasienter som er innlagt på sykehuset.

Samisktalende personell

​Vi har samisktalende personell på jobb. Tolk kan skaffes ved behov.

Trådløst nettverk

​Vi har trådløst nettverk tilgjengelig for pasienter og besøkende på alle våre behandlingssteder. Ta kontakt med din avdeling for å få oppgitt påkoblingsinformasjon.

Venterom

​Det er venterom for pasienter og pårørende i 2. etasje like ved resepsjonen

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.