Høreapparattilpasning | Alta

Spesialistpoliklinikken i Alta

Et høreapparat er et teknisk hjelpemiddel som hjelper deg å høre bedre. Høreapparatet kan aldri erstatte normal hørsel, men det er en god støtte. Vi tilpasser høreapparat til barn og voksne, med små og store hørselstap.

Innledning

Det finnes mange typer høreapparat. Hva slags type som passer best for deg er først og fremst avhengig av størrelsen på hørselstapet ditt. Andre viktige faktorer som spiller inn er alder, syn og finmotorikk. 

Henvisning og vurdering

Kontakt din fastlege dersom du ønsker å få en vurdering av hørselen din. Fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning.

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

1. Før

Før du kommer til den første timen kan det være lurt å tenke over din egen situasjon når det gjelder hørsel.          

  • Er du motivert for å få høreapparat eller annet hørselsteknisk hjelpemiddel dersom det viser seg at du hører dårlig? 
  • I hvilke situasjoner kjenner du at du sliter med å høre?
  • Hvilke forventninger har du?

Du må gjerne spørre familie eller venner om de har lagt merke til endringer i hørselen din.

2. Under

Du vil treffe både lege og audiograf ved ditt første møte på øre-, nese-, halsavdelingen. Legen undersøker ørene dine, og en audiograf vil utføre ulike hørselsmålinger. Deretter vil behovet for høreapparat bli vurdert. En audiograf har særlig kunnskap om audiologi, høreapparater og annet audiologisk utstyr, og hvordan disse kan tilpasses brukere med ulike former for hørselstap.  

Audiografen tilpasser høreapparatet etter hørselstapet ditt, og du får det deretter på utlån. Du får nødvendig informasjon om bruk og stell av apparatet. For en førstegangsbruker dukker det ofte opp mange spørsmål. Ta gjerne med deg noen som kan hjelpe deg å huske informasjonen du får.  

Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går.

Hvor lang tid tar behandlingen/undersøkelsen?

Hvor lang tid det tar, vil variere. Ta kontakt med ditt behandlersted for informasjon om din time.

3. Etter

Du blir fulgt opp med høreapparatkontroller hos audiograf i utprøvingsperioden. Hvor mange kontroller du trenger, er avhengig av hvordan utprøvingsperioden går. I tillegg kan du ta direkte kontakt med hørselssentralen om det er noe galt med høreapparatet eller om det trenger justering. Dersom du har fått høreapparat hos en privat audiograf eller avtalespesialist, må du kontakte denne spesialisten for servicetime.

Nav dekker utgifter til nye høreapparat hvert sjette år. Din audiograf hjelper deg med søknad og videre prosess.

Kontakt

Spesialistpoliklinikken i Alta
Telefon
78483900
mandag - fredag 08:00 – 14:30
Telefaks 78 48 39 01 | Avdelingsleder 78 48 39 04
Postadresse
Finnmarkssykehuset
Spesialistpoliklinikken i Alta
Dr. Kvammes vei 21
9510 Alta
Alta helsesenter
Besøksadresse
Markveien 29 – 31(Google maps)
9510 Alta
Besøkstider
mandag - fredag 08:00 – 15:30

Busstider Alta helsesenter

Bussholdeplassen er 50 meter fra hovedinngangen.

Bybussen går hver halvtime fra kl. 06:00 – hvert kvarter mellom 07:00 og 09:00:
140 Bybuss Alta

Flybussen går fem ganger daglig:
261 Flybuss Alta

Busstider Alta sentrum

Parkering

​Det er parkeringsplass på begge sider av bygningen.

Parkering koster kr. 12 per time mellom 10:00 og 17:00, ellers gratis.

Pasientreiser

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Reisemuligheter til og fra Alta helsesenter

Praktisk informasjon

Apotek

​Nærmeste apotek er 100 meter unna – rett over veien fra hovedinngangen.

Kiosk / butikk / kafé

​Alta sentrum  ligger 100 meter unna, med kjøpesentre og kaféer.

Røyking forbudt

​​Det er et røykeområde i friluft utenfor hovedinngangen.

Ellers er det røyking forbudt på hele området, ute og inne.

Samisk tolk

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk. For å sikre at tolken er tilgjengelig, bør vi forhåndsbestille tilgang til tolken, og det er derfor fint om du gir oss beskjed. Forhåndsavtale om tolking kan gjøres direkte med vår tolk på tlf. 915 98 117 (ukedager 07.30-15.00), eller ved å ringe dit du har timeavtale.

Dette gjelder også pasienter som har timeavtale på dagtid ved Spesialistpoliklinikken i Alta eller Spesialistlegekontoret i Karasjok. Tolking vil der foregå på videkonferanse (Skype).

Tolken ved Hammerfest sykehus er også tilgjengelig for tilstedetolking for pasienter som er innlagt på sykehuset.

Trådløst nettverk

​Vi har trådløst nettverk tilgjengelig for pasienter og besøkende på alle våre behandlingssteder. Ta kontakt med din avdeling for å få oppgitt påkoblingsinformasjon.

Venterom

​Spesialistpoliklinikken har flere gode venterom. Spør personalet om det nærmeste.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.