Slimmobilisering

Pasientguide

Forebygger lungeinfeksjoner og gir deg bedre pust

Illustrasjon av lunge 

Forklaringer av ulike tiltak:

Fysisk aktivitet:

Bevegelse og stillingsendring er et viktig tiltak for å løsne slim. Det anbefales øvelser med armer og bein og å variere mellom å ligge, sitte, stå og gå. Øvelser som oppleves som krevende gir best effekt. Eksempler på dette er knebøy og å marsjere med armer og ben på stedet. Slimet må fjernes underveis eller etterpå.

Mini-PEP:

«Fløyte» som gir motstand mot utpust. Dette åpner opp sammenfalt lungevev og løsner slim. Den kan også bidra til en dypere og roligere pust. En «blåseflaske» gir samme effekt.

Mini-PEP 

Dype innpust:

Pust inn så mye luft du kan. Hold gjerne pusten i 1–3 sek, før du slipper pusten og puster ut.

Leppeblås:

Stram leppene idet du puster ut, som når du blåser på varm drikke/suppe eller på et instrument. Dette kan bidra til en dypere og roligere pust.

Støt:

Pust rolig inn og pust ut med åpen munn og hals, som om du skal lage dugg på et vindu eller speil. Lange rolige støt flytter slim som sitter dypt i luftveiene oppover, mens korte kraftigere støt er best når slimet sitter høyere. Støt er mer skånsomt og effektivt enn hoste til å flytte og få opp slimet.

Forslag til en sekvens:

  1. Sett deg godt opp i sengen, på sengekanten eller i stol
  2. Rett deg godt opp i ryggen og senk skuldrene.
  3. Mini-PEP:
    10 blås x 3. Pust rolig inn og ut gjennom fløyta. Utpusten skal være lengre og noe kraftigere enn vanlig.
  4. Pust rolig og vanlig.
  5. 3–4 dype innpust, hold gjerne pusten 2-3 sekunder
  6. Støt 3–4 ganger

Gjenta sekvensen til pusten blir ren.

sekvens 

Prøv deg frem med de ulike teknikkene etter hva du kjenner kan fungere for deg i øyeblikket.

Vi anbefaler at du utfører sekvensen med mini-PEP og pusteøvelsene 4 ganger i løpet av dagen. Gjerne oftere når du har mye slim i luftveiene.

Ta det med ro under slimmobilisering – ikke stress og press.

Ta gjerne pauser med noe varmt å drikke og noen armstrekk.

Gå litt rundt og/eller gjør øvelser for armer og ben.

Hvordan takle en hostekule:

  1. Finn en god hvilestilling – helst sittende.
  2. Leppeblås, det kan roe hosten.
  3. Innpust gjennom nesen og korte utpust med leppeblås.

Forslag til hvilestillinger:

hvilestillinger  Skriv ut brosjyre

Kontakt

Ergoterapi, Hammerfest
Fysioterapi, Hammerfest
Fysioterapi og ergoterapi, Kirkenes

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.