-Digital dialogmelding vil gjøre det enklere for behandlere å kommunisere om en pasient på en sikker måte, sier Ingrid Kulseng-Varmedal, prosjektleder for digital dialog i Helse Nord RHF.
Dialogmeldingene kan besvares når behandler har ledig tid, og er derfor ikke avhengig av telefonkontakt. Det vil også fjerne feilbruk av andre meldinger som for eksempel henvisning og epikrise, som har vært brukt til dette formålet.
- På denne måten vil dialogen få en egen kanal. Dialogen vil lagres i pasientens journal, understreker Kulseng-Varmedal.
Helse Nord innfører fastlegedialog i 2020.
- I starten av juli ble det åpnet opp for samtlige legekontor i Finnmark, og de har fått tilsendt informasjon.
Dialogmeldingene kan kun sendes til helseforetak i egen region, sier Ingrid Kulseng-Varmedal.
Nyttige linker
Slik bruker du digital dialog mellom fastlege og spesialist (brukerveiledninger m.m)Se video om digital fastlegedialog (Vimeo)