Velkommen som ansatt i Finnmarkssykehuset!

Vi ønsker å gi deg litt informasjon om ansettelse og ny stilling hos oss i Finnmarkssykehuset. For at alt det praktiske skal være klart til oppstart er det viktig at du tar deg tid til å lese gjennom informasjonen og sender oss nødvendig dokumentasjon så snart som mulig før du tiltrer stillingen.

Bilde av to sykepleiere
 

Signering av viktige dokumenter

Vi sender ut flere dokumenter i forbindelse med ansettelse. Det er viktig at signerer/returnerer disse til oss så snart som mulig.

  • For deg som har norsk fødselsnummer vil vi sende dokumenter via Postens signeringstjeneste for digital signering.

  • Har du ikke norsk fødselsnummer vil forsendelsen komme vi e-post, og du må returnere utfylte/signerte dokumenter til personal@finnmarkssykehuset.no.

Du vil motta følgende dokumenter:

Arbeidsavtale/rammeavtale

Lønnsnivå i tilbud/arbeidsavtale er beregnet på bakgrunn av vitnemål, tjenestebevis og attester som var vedlagt din søknad eller som du har levert til oss i etterkant. Vær oppmerksom på at tjenestebevis/attester må være signert, må inneholde en start- og stoppdato på arbeidsforholdet, og ansattprosent eller antall timer du har jobbet må være angitt.

Dersom du har ytterligere tjenestebevis/attester som dokumentasjon på tidligere arbeidsforhold ber vi deg sende oss dette til personal@finnmarkssykehuset.no så snart som mulig.

Taushetserklæring, IKT-reglement og veiledning om sosiale medier

Taushetserklæring

Alle arbeidstakere i Finnmarkssykehuset er underlagt lovbestemt taushetsplikt. Lovbestemt taushetsplikt gjelder også alle andre som utfører tjeneste for Finnmarkssykehuset.

IKT-reglement

IKT-reglementet gjelder for bruk av IKT-systemene i Finnmarkssykehuset.

Veiledning om sosiale medier

Sosiale medier blir stadig en større del av vår hverdag. Vi har derfor laget en veileder som omhandler hvordan en kombinerer taushetsplikten på jobb, personvern og ytringsfrihet som privatperson i forhold til bruk av sosiale medier. 

Helse- og politiattest for deg som skal jobbe pasientrettet

Helseattest

I pasientrettede stillinger må du levere helseattest/egenerklæring før du kan begynne å jobbe. Egenerklæringen må fylles/signeres ut og returneres til oss senest 14 dager før du begynner.

Hvis du ikke kan bekrefte punktene i attesten må du kontakte vår hygienesykepleier minst 14 dager før du starter i arbeid, for informasjon om hvilken dokumentasjon som kreves.

  • Hygienesykepleier Hammerfest, tlf: 78421106
  • Hygienesykepleier Kirkenes, tlf: 78975042

Politiattest

Alle som jobber pasientrettet i Finnmarkssykehuset skal levere politiattest jf. Helsepersonelloven §§18 og 20a. Denne skal ikke være eldre enn 3 måneder. Dersom du har hatt et opphold på mer enn 1 år siden sist du jobbet pasientrettet i Finnmarkssykehuset må du levere ny politiattest. Er du utenlandsk arbeidstaker og har jobbet i Norge tidligere, må du levere Norsk politiattest i tillegg til attest fra ditt hjemland. Politiattest skal foreligge før tiltredelse. Husk å legge ved kopi av legitimasjon ved søknaden.

A1-skjema for utenlandske arbeidstakere

Hvis du er utenlandsk arbeidstakere innenfor EØS/EU-området med arbeidssted i mer enn et land, må du søke om skjema A1 (tidligere E101) fra forsikringskassen på ditt hjemsted, dersom man er omfattet av trygdeforsikring i hjemlandet. Dette skjemaet må tas med og leveres til arbeidsgiver ved arbeidsstart. Dersom du ikke omfattes av trygdeforsikring i hjemlandet, må du få bekreftelse på dette. Denne får du også fra forsikringskassen. Finnmarkssykehuset utbetaler etterskuddslønn og anbefaler derfor at du søker om A1 for 2 måneder lengre enn avtalt arbeidsperiode.

Skattekort, bank og personopplysninger

Skattekort

Vi henter skatteopplysninger automatisk fra Skatteetaten via Altinn.

Ansatte bør selv sjekke om skatteopplysninger er korrekt. Endring av hoved- eller biarbeidsgiver gjør du via skjema Person og familieopplysninger i Personalportalen.

Nytt/ endre skattekort/frikort
Ansatte som tidligere ikke har hatt skattekort, eller som ønsker å endre eksisterende skattekort, må selv søke om dette via Altinn. Lønnssystemet vil hver natt hente inn nye og endrede skatteopplysninger elektronisk. Arbeidsgiver er pliktig til å trekke riktig skatt ut i fra opplysninger som er gitt, men arbeidstaker er pliktig til å oppgi riktige opplysninger.

Om du ikke har Norsk skattekort må du søke om dette på arbeidsstedets lokale skattekontor.
Søknad kan fylles ut på forhånd, og finnes her. 

For å få utstedt skattekortet må du møte opp personlig på det lokale skattekontoret for identitets- og legitimasjonskontroll med pass eller annet godkjent nasjonalt ID-kort. Betingelsene for å møte til ID-kontroll er at man enten ikke har hatt skattekort tidligere, eller at det ikke er levert selvangivelse/deklarasjon de siste 2 år. For utenlandske arbeidstakere som har vært i Norge tidligere og har hatt skattekort , men kun et D-nummer, må det søkes om nytt skattekort hvert år. Et D-nummer er et midlertidig personnummer som utstedes av skattekontoret.

I tillegg må du ta med bekreftelse på arbeidsforhold fra arbeidsgiver.. Dersom du tidligere har møtt opp på skattekontoret for identitets- og legitimasjonskontroll, trenger du ikke gjøre det på nytt for å få skattekort neste år. Da kan du sende eller levere overnevnte skjema ferdig utfylt til skattekontoret.
Klikk her for informasjon om skatt for utenlandske arbeidstakere.  

Bank

For at vi skal kunne utbetale lønn må kontonummer registreres i vårt personalsystem. Dette gjør du selv i vårt personalsystem "Personalportalen" så snart som mulig etter tiltredelse

  • For arbeidstakere med utenlandske banker må vi ha bankens navn, IBAN nr. og clear nr.(bicnr.) Dette får du i din bank. 
  • Bruker du norsk bank trenger vi kun bankkontonummer. 

Generell informasjon

Norsk autorisasjon og spesialistgodkjenning

For stillinger som krever autorisasjon må denne foreligge før tiltredelse. Helsepersonell fra andre land må søke Norsk autorisasjon som skal foreligge før tiltredelse.

Norsk spesialistgodkjenning

For leger som skal jobbe som overlege i Finnmarkssykehuset er det et krav at det skal foreligge Norsk spesialistgodkjenning. Du kan søke om å konvertere din spesialistgodkjenning fra landet den er utstedt i.

Bolig

Finnmarkssykehuset kan være behjelpelig med bolig. Se boliginformasjon under ditt arbeidssted. Bolig dekkes ikke av Finnmarkssykehuset HF, med mindre annet er avtalt gjennom din nærmeste leder eller vikarbyrå. Ved leie av bolig vil det bli foretatt lønnstrekk via lønn.

Bolig Kirkenes

Boligkontoret sender info om bolig og kode for nøkkelboks på torsdag før ankomst via e-post.

Dersom du har spørsmål vedrørende bolig kan du ta direkte kontakt med:

E-post:  BoligkontoretKirkenes@finnmarkssykehuset.no

Tlf. +4778975553/+4791009244

Bolig Hammerfest

Ved ankomst til Hammerfest, henvender du deg til Akuttmottaket på sykehuset. Der vil det ligge en konvolutt med nøkkel til leiligheten du bor i når du er her, samt en beskrivelse av hvor du finner leiligheten.

Dersom du har spørsmål vedrørende bolig kan du ta direkte kontakt med
Sissel Pedersen, tlf +47 78421039

Bolig Klinikk Tana

Dersom du har spørsmål vedrørende bolig kan du ta direkte kontakt:

E-post:  BoligkontoretKirkenes@finnmarkssykehuset.no

Tlf. +4778975553/+4791009244


Fant du det du lette etter?