Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Alternativ og supplerende kommunikasjon for barn med funksjonsnedsettelser

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) kan hjelpe barn som helt eller delvis mangler tale til å finne andre måter å kommunisere på.

En ASK utredning må være basert på en grunnutredning og vil forutsette videre oppfølging. ASK utredningen består av tre trinn:

  1. En grunnutredning som omfatter utredning av somatiske forhold, motorikk, kognisjon og miljøfaktorer.
  2. Vi vurderer hvilke kommunikasjonsformer som egner seg for barnet ut fra tilstand og diagnose. Det kan være manuelle tegn, grafiske symboler eller materielle tegn. Vi tilpasser betjeningsmuligheter, oppsett og kompleksitet. Dere får også råd om bruk av hjelpemidlene i barnets hverdag. 
  3. Barn språk og kommunikasjon er i kontinuerlig utvikling. Det vil derfor være behov for justeringer og videreutvikling av ASK‐ tiltakene, noe som forutsetter jevnlig oppfølging.
 

Før

Det vil være viktig å ha tenkt gjennom barnets utvikling og milepæler i språk og taleutvikling før møtet med behandlingsteamet. Ta med barnets kommunikasjonshjelpemidler, sammen med kopi av fagrapporter fra tidligere undersøkelser. Barn som er avhengige av individuelt tilpasset arbeidsstol bør medbringe denne, om mulig.

Dersom det er mottatt et kartleggingsskjema må dette returneres i god tid før oppholdet.

Under

Barnet og foreldrene, eventuelt assistent/pedagog fra barnets barnehage/skole vil samarbeide med fagpersoner fra teamet. Barnet undersøkes tverrfaglig, gjennom samtaler med foresatte og fagpersoner som kjenner barnet, strukturerte observasjoner og testing. Vi vil ta hensyn til barnets døgnrytme, dagsform og allmenntilstand.

ASK‐utredning innebærer ikke smertefulle prosedyrer. Undersøkelsene vil ofte være barnevennlige i form av lek eller oppgaver som ligner på skoleaktiviteter.

ASK-utredning kan enten være polikliniske timer eller innleggelse. Dersom dere bor nær sykehuset, kan barnet være dagpasient. Vanligvis tar utredningen 1-2 uker. 

Kan bruk av ASK‐hjelpemidler bremse eller stoppe barnets utvikling av talespråk?

Nei. Erfaring med å kommunisere ved hjelp av ASK‐hjelpemidler fremmer barnets språkforstålse og evne til å kommunisere generelt. Barn som har motoriske og nevrologiske forutsetninger for å utvikle tale, vil kunne komme raskere i gang med dette nå utviklingen stimuleres ved hjelp av ASK‐tiltak.


 

Etter

Det gis en tilbakemelding straks utredningen er gjennomført. Deretter utarbeides det skriftlige rapporter som sendes til hjemmet, henvisende instans og andre instanser som har behov for disse, i samråd og etter samtykke fra barnets foresatte/foreldre.

Kontakt

Hammerfest sykehus Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Kontakt Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Oppmøtested

HABU ligger i 2.etasje i blokk 4. 

En bygning ved siden av vannet

Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9601 Hammerfest

En by ved siden av en vannmasse

Nye Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9600 Hammerfest

Transport

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.

Busstoppet er rett utenfor hovedinngangen. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider. 

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus. 

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

 

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider. 

 

Parkering ved nye Hammerfest sykehus

Det er et parkeringshus tilknyttet nye Hammerfest sykehus som primært skal brukes. I tillegg er det noen plasser like ved hovedinngangen beregnet for blodgivere, pasientverter og vaktgående personell. Der er det også ladestolper for el-bil, samt HC-plasser.

Oppmerket parkering i front av bygget:

  • På dagtid: Disse plassene brukes av pasientverter og blodgivere. Registreringsbevis fås i resepsjonen.

  • Leger på vakt: Kan kun bruke plasser avsatt til vaktbiler mens de er på vakt.

 

Parkeringshus

Parkeringshuset er alltid åpen. Det er ingen bommer, kun en garasjeport som åpnes når bilen nærmer seg.
Løsningen er basert på kameragjenkjenning ved inn- og utkjøring.

Gjeldende priser fra og med 16.september:

Priser parkeringshus
Årskort per år kr 18 000
Månedskort per måned kr 1 500
3 uker per 3 uker kr 1 250
2 uker per 2 uker kr 860
1 uke 1 uke kr 450
Timesats (0600-1700) per time kr 28
Timesats (1700-0600) per time kr 10
Maks per døgn per døgn kr 350

Priser for lading vil bli oppgitt i parkeringshuset på Rossmolla

Parkeringshuset er styrt med bruk av kameraer. Betaling kan skje på følgende måter:
•    Kjøp av abonnement på hjemmesiden til Hammerfest Parkering. 
•    Betale ved bruk av Easypark-appen.  Kameragjenkjenning må i såfall aktiveres i appen. Vær gjerne oppmerksom på at det blir 15% dyrere for parkering ved bruk av appen.
•    Betale ved betalingsautomat som er i trappegangen i 1.etasje. Følg skilting til betalingsautomat
•    Få faktura i posten. 

Det vil bli fakturert en gang i uken. Det vil si at alle parkeringene som er gjort innenfor en ukes tid kommer på samme faktura.

HC-plasser
Det er 10 oppmerkede HC-plasser i 1.etasje. 

Lading
Det vil komme 4 lynlader-plasser i 1.etasje. 
Her må man være påpasselig med å få flyttet bilen når bilen er ferdigladet. Det betales vanlig parkeringstakst de første 30 minuttene på disse plassene. Etter 30 minutter når bilen er ferdigladet vil det bli veldig dyrt å stå parkert der.
Flytt bilen til en annen parkeringsplass i huset etter lading hvis du har behov for å stå parkert der.

Det er også installert 5 stk 22 kw ladere i 1.etasje. 
Følg skilting for betaling av lading både på 22 kw-plassene og lynladeplassene.

 

 

 

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Det er et busstopp utenfor det nye sykehuset. For oppdaterte busstider se Snelandia sin egen ruteplanlegger, busstoppet heter Nye Hammerfest sykehus.

I påvente av at parkeringshuset skal ferdigstilles er det satt opp midlertidig parkering ved bygget. 

Se kart her.

 

Praktisk informasjon

BIlde av Karen Lorentzen
Sykehusprest Karen Lorentzen
 Hammerfest sykehus har egen prest. Prestetjenesten er et tilbud til pasienter, pårørende og ansatte. Sykehuspresten heter Karen Lorentzen. Sykehuset har også avtale med byens prester.  De kan tilkalles til tjenester som ikke kan vente, når sykehuspresten ikke er til stede.

Samtale

Sykdom og usikkerhet omkring helse og egen framtid berører dype og grunnleggende livsverdier i oss. Det er ikke en forutsetning at man deler kirkens tro for å få et møte med presten. Utgangspunktet for en samtale kan være når du trenger noen som kan lytte, når du er i en vanskelig livssituasjon, når du vil dele spørsmål som ligger deg på hjertet. Presten skal la samtalen foregå ut fra samtalepartneren sine forutsetninger. Presten har taushetsplikt, og samtalen blir ikke referert videre til noen eller skrevet ned i journaler.

Pasienter som tilhører andre religioner eller livssyn enn Den norske kirke skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det.
Prestetjenesten kan hjelpe til å formidle slik kontakt.

Sykehuspresten kan kontaktes på telefon 78 96 92 02​ / 911 82 776

Mer om sykehuspresten

Velkommen til kaféen på Hammerfest sykehus! Kaféen er et samlingspunkt for ansatte, pasienter og besøkende, hvor du kan nyte et variert utvalg av mat og drikke i hyggelige og moderne omgivelser.

Åpningstider:

  • Hverdager: 08:00–19:00
  • Helger: 10:00–17:00

Hva tilbyr kaféen?

  • Salatbar med ferske ingredienser.
  • Påsmurt mat, varme lunsjalternativer, suppe, pizza, pølser, kaker, boller og snacks.
  • Kioskvarer og drikke, inkludert baristakaffe fra en profesjonell kaffemaskin.
  • Automater med ferskproduserte varer og oppvarmingsmuligheter, tilgjengelige utenom åpningstidene.
  • Takeaway-muligheter for mat og drikke.

Ekstra tilbud:
Kaféen selger også aviser, ukeblader og gaveartikler, som er perfekt for både pasienter og besøkende.

Bestilling av mat til møter og kurs:
Mat og drikke kan bestilles til møter, kurs og arrangementer. Bestillingene produseres internt for å sikre høy kvalitet og ferske råvarer.

Det stille rom på nye Hammerfest sykehus er et inkluderende rom for ro og ettertanke, åpent for pasienter, pårørende og ansatte døgnet rundt.

Du finner det på grunnplanet (til høyre fra hovedinngangen).

Rommet er utformet for å favne mennesker uansett tro eller livssyn, og kan benyttes til bønn, stille refleksjon eller en fredelig pause i en travel hverdag. Her er det nøytrale rammer, gjenbruksmaterialer og kunst som speiler Hammerfests historie – alt med mål om å gi en rolig og åpen atmosfære. Alle er velkommen inn.

 

Det er røyking forbudt på hele området, ute og inne.

Pasieantaveahkkeortnet Hámmarfeastta buohcciviesus lea ovttasbargu gaskal Finnmárkku buohcciviesu ja Hámmarfeastta eaktodáhtolaš guovddáža.

Pasieantaveahkit leat resepšuvnna "guhkiduvvon giehta" váldofeaskáris. Sii veahkehit pasieanttaid ja gussiid deaivat poliklinihkaide ja eará dikšobáikkiide Hámmarfeastta buohcciviessus, ja mieđuštit sin gosa sii galget. Pasieantaveahkit sáhttet maiddá veahkehit fidnet juvlastuolu ja hoigat sin geat dárbbašit veahki dohko gosa galget.

Gávnnat pasieantavehkiid sin "stašuvnnas" váldofeaskáris ja muđui veahá gosge buohcciviesus. Lea álki dovdat geat pasieantaveahkit leat, sis leat mariidnaalit uniforpmat, ja sis lea álo nammagalba. Pasieantavehkiid olahat telefovdnanummara 904 12 756 bokte.

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Når du ankommer sykehuset, vil du bli henvist til et av våre venteområder etter innsjekking. Informasjonen om hvilket venteområde du skal oppsøke, finner du på papirlappen fra innsjekkingsautomaten. Våre venteområder er tilrettelagt for å gjøre opplevelsen din så behagelig som mulig, med tydelig skilting og komfortable sitteplasser.

Dersom du har aktivert SMS-varsling, kan du også få informasjon om oppmøtested og tid direkte på mobilen din.

Du finner servicesenteret rett innenfor hovedinngangen. Her møter du ansatte som kan hjelpe deg med eventuelle spørsmål eller vise deg rett vei til avdelingen du skal besøke. 

Det er ulike venterom på bygget. Disse er alle merket med grønne vegger og i nærheten av avdelingen du skal besøke. 

Det er røyking forbudt inne i lokalene, ved inngangsdører og i nærheten av bygningen.