Avdeling for habilitering og rehabilitering

Brannskade - rehabilitering ved Kirkenes sykehus

Alle større brannskader vil ha behov for oppfølging og etterbehandling for å sikre et best mulig sluttresultat.

Innledning

Brannskader av et visst omfang og/eller dybde vil etterlate seg et behov for etterbehandling etter det akutte forløpet for å sikre at det endelige sluttresultatet blir så godt som mulig.

Ofte vil man, etter at den akutte behandlingen er ferdig, fremdeles ha en del sårproblemer og skjør hud som lett får nye sår. Dette vil gjerne trenge oppfølging i form av sårstell en periode etter det akutte sykehusoppholdet.

De fleste brannskader etterlater seg også ulike grader av arrdannelse. For å sikre at arrene blir så lite hemmende, og samtidig så lite estetisk skjemmende som mulig, er det nødvendig med nøye oppfølging, ofte med fokus på fysioterapi og kompresjonsbehandling i tiden etter skade.

Pasienter som har gjennomgått svært alvorlige og langvarige sykdomsforløp vil gjerne være svært svekket etter sykehusoppholdet, og vil ha behov for systematisk gjenopptrening i en rehabiliteringsinstitusjon eller lignende.

Henvisning og vurdering

De fleste pasienter som har gjennomgått behandling for brannskader vil bli henvist til videre oppfølging av sykehuset som har behandlet de.

Dersom man ikke har fått oppfølging i ettertid, kan man be fastlegen vurdere om man bør henvises til nærmeste avdeling som behandler brannskader, slik at man der kan finne ut som det er behov for etterbehandling.

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

  • Tidspunkt for skade
  • Gjennomgått behandling
  • Legg gjerne ved et bilde i henvisningen dersom dette er praktisk mulig

Før

Man vil vanligvis bli innkalt til en time ved poliklinikk ved sykehus for vurdering av eventuell etterbehandling. Denne vurderingen blir gjort av lege som behandler brannskader, i noen tilfeller i samråd med fysioterapeut.

Utredning og planlegging av etterbehandling vil vanligvis bli avklart ved utskriving eller etter første kontrolltime på sykehuset. I noen tilfeller vil man justere planen for etterbehandling etter som tiden går, avhengig av om behovet endrer seg.

Under

Pasienter som har hatt store skader vil gjerne ha behov for avansert rehabilitering og gjenopptrening. For en del pasienter vil det være aktuelt med opphold ved spesialiserte rehabiliteringsinstitusjoner. For andre vil det være aktuelt med opptreningsopphold i regi av sykehusavdelinger som driver med rehabilitering.

For noen pasienter vil det være mer aktuelt med opptreningsopphold ved sykehjem i kortere eller lengre tid.
Andre igjen vil kunne reise hjem og gjennomføre opptrening med støtte fra hjemmesykepleie og lokale fysioterapeuter.

Kompresjonsbehandling mot arrdannelse

De fleste brannskader vil i tillegg til dette ha behov for oppfølging av arr og arrkontrakturer. Alle større skader etterlater seg arr. De fleste pasienter der en forventer en del arrdannelse, vil være aktuelle for kompresjonsbehandling. Det vil si at man benytter komprimerende klesplagg for å best mulig holde arrvevet komprimert og slik unngå hypertrofe (tykke) og kontrakte arr.

Ved utbredte skader er det ofte aktuelt å benytte skreddersydde plagg, slik at de gir god kompresjon over større områder. Tilpasning og veiledning ved bruk av slike plagg blir oftest styrt av fysioterapeut med spesialkunnskap om etterbehandling av brannskader. Man benytter gjerne denne formen for etterbehandling frem til arreaksjonen er gått over, det vil gjerne si 1-2 år etter skadetidspunktet.

Etter

Behovet for etterbehandling og rehabilitering varierer voldsomt utfra hvilken skade man har hatt og hvilke følgeskader man sitter igjen med. For noen er det nok med en enkel kontroll på sykehuset, mens andre trenger jevnlig oppfølging livet ut. For de fleste pasientene vil behandlingen være avsluttet 1-2 år etter skaden.

Etterbehandling og rehabilitering blir avsluttet når man mener man har oppnådd det man kan for å gjenvinne funksjon, og man har gjort det som er mulig for å gjøre arrene så bra som de kan bli.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Busstider Kirkenes sentrum

Busstider Kirkenes sykehus

Parkering

​Kirkenes sykehus har 205 parkeringsplasser til besøkende og ansatte. 5 av disse er HC parkering nær hovedinngangen og ved akuttmottaket. Parkeringsplassene finner du med en gang du kjører inn til sykehuset, før hovedinngangen. 

Pasientreiser

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Reisemuligheter til og fra Kirkenes sykehus

Praktisk informasjon

Apotek

​Det finnes to apotek i Kirkenes, ett i AMFI Kirkenes og ett i Kirkenes Handelspark.

Covid-19: informasjon til pasienter, pårørende og besøkende

​Sykehusene og klinikkene har innført adgangskontroll, besøksrestriksjoner og egen informasjon til deg som pasient.​

Les mer på våre beredskapssider


Kiosk / kafé

Det er kantine til venstre for hovedinngangen. Her får du kjøpt lunsjmat og noe vanlige kioskvarer. Det er kafébord og stoler der du kan sitte og spise, drikke en kopp kaffe. I tillegg er det automater hvor du kan kjøpe mat og drikke utenfor kantina sin åpningstid.

Åpningstider

10:30 – 15:30   mandag – fredag

Livssynsnøytralt seremonirom

I første etasje, nede ved personalinngangen, finner du sykehusets livssynsnøytrale seremonirom. Dette rommet kan benyttes av pasienter, pårørende og ansatte, uavhengig av tro eller livssyn. Her er du alltid velkommen til å finne ro til ettertanke. Åpent for alle.



 



Oversiktskart

 


Presteberedskap

Bakvaktsordning – tilkalling av prest

Prestetjenesten i Sør-Varanger har en bakvaktsordning hvor ansatte på Kirkenes sykehus kan ringe prest i tilfelle pasienter eller pårørende ønsker å komme i kontakt med de.   

Eksempler på hva prestetjenesten kan tilby:

  • Sjelesorg og samtale
  • Nattverd
  • Dåp
  • I tillegg til egne liturgier/bønner ved livets slutt.

Det gjøres avtale med presten på telefon om hvor og når vedkommende skal komme. Som et utgangspunkt vil vi komme til sykehuset så raskt det praktisk lar seg gjøre. Uoppsettelige tjenester vil alltid ha høy prioritert.

Telefonnummeret som skal benyttes:

78 97 75 70 (menighetskontoret og kan benyttes i arbeidstida - kl 09.00-15.00)

41 37 42 34 (direkte til prest) 


Resepsjon

Informasjonsskranken er til høyre når du kommer inn hovedinngangen.

Åpningstider i skranken

Mandag - torsdag:
07:30 – 16:00

Fredag:

07.30 - 15.30

Røyking forbudt

Det er røyking forbudt på hele området, bort sett fra ved oppmerkede plasser. 

Trådløst nettverk

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Venterom

​Det er mange gode venteområder på sykehuset. Spør personalet om det nærmeste.

Fant du det du lette etter?