Behandling

Entropion (øyelokk vendt innover) - Operasjon

Entropion er en tilstand hvor øyelokkskanten vender innover slik at øyehårene skraper mot øyet ditt. Når dette skjer, kan det oppstå sår og betennelser på hornhinnen. Entropion forekommer oftest hos eldre og skyldes slapphet i deler av øyelokkets vev. Entropion behandler vi med operasjon.

Symptomene på entropion er øyehår som berører hornhinnen, noe som medfører irritasjon og tåreflod. Øyehårene er ofte dekket av tårer og puss.

Fastlege eller avtalespesialist henviser til kirurgisk behandling.

Før

• Du må fjerne all sminke før operasjonen.
  • Før operasjonen får du informasjon om selve inngrepet, forløp og forventet resultat.
  • Du skal ikke kjøre bil selv operasjonsdagen.

Du skal slutte med Albyl, Plavix, Dispril, Efient, Brilique, Ticlid og Persantin syv dager før operasjonen.

Marevan, Xarelto, Pradaxa, Arixtra og Eliquis slutter du med tre dager før operasjonen, om ikke annet er avtalt.

Dersom du bruker blodfortynnende medisin på grunn av kunstig hjerteventil (mekanisk) eller medikamentavhengig stent, må du først snakke med fastlegen din for å høre du kan slutte å ta blodfortynnende medisin.

Er du ellers i tvil om du kan slutte med blodfortynnende medisiner før operasjonen, snakker du med fastlegen din.

Under

Behandlingen av entropion går ut på å vrenge øyelokket utover ved hjelp av sting (suturer), eller at vi fjerner et stykke av øyelokket slik at øyelokket etter hvert legger seg inn mot øyet igjen.

Du får lokalbedøvelse under operasjonen.

Etter

Etter operasjonen kan du reise hjem, men du kan ikke kjøre bil selv denne dagen.

Dagen etter operasjonen starter du med blodfortynnende medisiner som før, dersom du ikke får annen beskjed.

Øyesalve

Du må vanligvis bruke øyesalve i en periode. Dette vil du få informasjon om før du reiser fra sykehuset.

Smerter

Det er vanlig å ha smerter etter operasjonen. Dette vil avta. Ta smertestillende tabletter ved behov (paracetamol).

Sting

Du skal fjerne stingene etter en uke. Dette gjør du ved poliklinikken, eventuelt hos fastlegen, dersom det ikke er brukt tråd som faller ut av seg selv. Dette får du beskjed om av legen som skal operere deg.

Hammerfest sykehus Øye-poliklinikk, Hammerfest

Kontakt Øye-poliklinikk, Hammerfest

Oppmøtested

Øyepoliklinikken holder til sammen med kirurgisk poliklinikk i første etasje i fløy NØ
En parkeringsplass foran en bygning

Hammerfest sykehus

Sykehusveien 35

9601 Hammerfest

Transport

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.

Busstoppet Fuglenes veikryss ligger 300 meter fra sykehuset. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider.

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider.

All parkering på sykehusområdet skal foregå på oppmerkede og skiltede plasser.

Parkeringsavgiften er som følger:

• Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

Betaling via app (easypark) eller automat. Dette gjelder også for El-biler.

Betaling i tidsrommet 07:50-21:00 på hverdager. Helger er gratis.

Les mer om parkeringsløsningen her

Reserverte p-plasser

Det er reservert fire plasser ved hovedinngangen for pasientgruppe kreftinfusjon. Parkeringskort for disse plassene hentes i resepsjonen. Det er ikke fri parkering.

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du finner kafeteriaen i sykehuset i første etasje mot sørvest. Her kan du nyte byens fineste utsikt over Sørøysundet mens du nyter en kopp kaffe, noe å bite i eller en full middag. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen selv om du ikke kjøper noe å spise eller drikke også.

Kafeteriaen er alltid åpen.

Matservering

Hverdager

Lørdager, søndager og helligdager
11:45 – 12:30

Narvesen har kioskutsalg i hovedvestibylen på sykehuset. Her får du kjøpt alle vanlige kioskvarer, samt forskjellige nødvendighetsartikler som du kan få bruk for på sykehuset og selvfølgelig lesestoff av alle slag.

Åpningstider

mandag – fredag
lørdag
søndag

Sjøkart

Innerst i kafeteriaen finner du et venterom med behagelige stoler, der du kan hvile og slappe av mens du venter på behandling, undersøkelse eller hjemtransport.