HELSENORGE
Avdeling for habilitering og rehabilitering

Funksjonsvurdering etter ervervet hjerneskade, innleggelse ved Kirkenes sykehus

En ervervet hjerneskade kan medføre både kognitive og fysiske utfall. Dette kan medføre endret funksjon med behov for tilrettelegging og ulike tiltak i hverdagen. En tverrfaglig funksjonsvurdering en tid etter skaden kan være nødvendig for å vurdere etablerte tiltak og tilrettelegginger på nytt og eventuelt endre dem.

Ventetider

Innledning

Med kognitive utfall mener vi endringer av mentale funksjoner, som for eksempel problemer med hukommelse, oppmerksomhet, konsentrasjon, språk, problemløsning, personlighetsendringer, emosjonelle endringer, nedsatt initiativ, nedsatt tempo og mental trettbarhet.

Fysiske utfall kan være spastisitet (ufrivillige muskelspenninger), lammelser, smerter, sensibilitetsutfall (endret hud- og leddsans), gangvansker, balansevansker, redusert utholdenhet og problemer med koordinasjon og tempo.

 

Henvisning og vurdering

Det er fastlegen som henviser pasienter til funksjonsvurdering. I henvisningen må det komme fram hva som er problemstillingen og hva vi ser for oss at det tverrfaglige teamet kan bidra med utover det tilbudet kommunen gir.

Prioriteringsveilederen for rehabilitering angir maksimal ventetid for oppstart av en slik vurdering.

 

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisning må skrives av lege eller psykolog.

  1. Pasientens navn, fødselsnummer, korrekt adresse og telefonnummer, evt navn på nærmeste pårørende.
  2. Legens navn, adresse og telefonnummer.
  3. Pasientens diagnose og beskrivelse av hvordan plagene påvirker daglig funksjon knyttet til arbeid, utdanning og fritid. (Fysisk, psykisk og sosialt).
  4. Beskriv familiesituasjon.
  5. Oppdatert oversikt over legemidler i bruk vedlegges.
  6. Opplysninger om trygd- og arbeidsstatus.
  7. Vurder hvorvidt det er behov for tolk.
  8. Hvis aktuelt, gi opplysninger om smittestatus som krever isolasjon på sykehus (f.eks. MRSA, ESBL. VRE).
  9. Angi problemstillingen med bakgrunn for henvisningen så konkret som mulig. Hva er pasientens konkrete mål/motivasjon for rehabiliteringen? 
     Opptrening/rehabilitering er for uspesifikt.
  10. Hvilke tiltak er prøvd ut lokalt i 1. linjetjenesten? 
    Hvilken effekt hadde tiltakene? 
     Hvilken egenaktivitet/egentrening gjør pasienten i det daglige?
  11. Har pasienten en individuell plan?
  12. Er pasienten vurdert av spesialist? I så fall vedlegges epikrisen.
  13. Har pasienten tidligere mottatt rehabiliteringsopphold/poliklinikk/dagtilbud i spesialisthelsetjenestene (offentlig / privat) for samme tilstand/diagnose?
    Dersom ja:
  14. Hva har lokale oppfølgingsopplegg bestått av i etterkant av rehabiliteringsoppholdet?
  15. Hva har tilkommet av nytt funksjonstap?

Epikrise fra siste opphold vedlegges


Før

Ta med deg

  • Individuell plan eller individuell opplæringsplan dersom du har dette.
  • Toalettsaker
  • Klær du kan trene i / joggedress / shorts
  • Undertøy og ellers klær til skift.
  • Innesko med hælkappe, gjerne sandaler eller joggesko.
  • Gode klær og sko til å være ute i.
  • Siste oppdaterte liste over hvilke medisiner du bruker, samt eventuelt medisindosett.
    Det er lurt om du tar med deg av egne medisiner for en dag eller to, i tilfelle vi må bestille noe av det du bruker. Ut over dette skaffer vi selvfølgelig nødvendige medisiner.
  • Hjelpemider (for eksempel briller, rullestol, stokk, rullator osv.)
  • Minimalt med verdisaker – men du trenger litt kontanter eller bankkort. Vi driver sosial trening ute i samfunnet.

Vi har vaskemaskin til vask av klær. Vi gjør oppmerksom på at tøyet må merkes, helst før innleggelse her.

Vi anbefaler at du tar med deg noen bilder av nær familie, venner, hjemsted, hytte og lignende, hvis du har (f.eks. minialbum).   

Har du behov for spesialkost eller om vi trenger  tolk, ber vi deg si ifra om dette i god tid, og senest en uke før innleggelse.

Under

Varighet: 1-2 uker

Innkomstsamtalen med pasienten er et viktig møte, med gjennomgang av henvisning, forventinger pasienten har til oppholdet og presentasjon av timeplan for utredningen. Det tverrfaglige teamet kan bestå av lege, sykepleier, nevropsykolog, ergoterapeut, sosionom, fysioterapeut, miljøterapeut og logoped. Teamet settes sammen ut fra problemstillingen som beskrives i henvisningen.

Faggruppene som er aktuelle for den spesifikke problemstillingen vil gjennomføre kartlegging og utredning, og pasient og pårørende kan få bistand i praktiske, økonomiske og sosiale spørsmål.

Det kan være aktuelt med telefonisk kontakt med pårørende og eksterne samarbeidspartnere for å utveksle informasjon og samarbeide om videre rehabilitering/behandling. Vi inviterer pårørende og samarbeidsparter fra for eksempel bolig til samtale med pasient og tverrfaglig team der det kan være hensiktsmessig og ønskelig. Aktuelle samarbeidspartnere kan få tilbud om å delta på oppsummeringsmøte, dersom det er hensiktsmessig og pasient og pårørende ønsker det.

Ved oppholdets slutt vil det være et oppsummeringsmøte hvor teamet legger frem relevante funn fra utredning og konsekvenser for funksjonsnivå og evt. hjelpebehov. Pasient og pårørende/eksterne samarbeidspartnere kan komme med innspill/spørsmål, utdypning etc. underveis. Teamets fagpersoner kan foreslå tiltak og veilede det kommunale hjelpeapparatet dersom det etterspørres. Det skal avklares videre samarbeid og oppfølging og avklares ansvar for eventuelle søknader til NAV, spesialisterklæringer og henvisninger til eksterne instanser.

Etter

I samråd med pasienten kan vårt bidrag være å:  

  • Initiere kontakt og koordinere samarbeidsmøter
  • Melde behov for Individuell plan og koordinator
  • Formidle resultat av kartlegging muntlig og skriftlig
  • Informere om rettigheter i henhold til lovverket
  • Samarbeide og veilede i forhold til behov og utprøving av tiltak
  • Videreføring av kontakt i en begrenset tidsperiode, for eksempel ambulant virksomhet

Vi vurderer om det er behov for oppfølging fra Ambulant rehabiliteringsteam (ART).

Din fastlege og andre som trenger det for å kunne hjelpe deg videre, får kopi av dokumentene.

Kontaktinformasjon

Busstider Kirkenes sentrum

Holdeplass Kirkenes AMFI senter ligger i Kirkenes sentrum, 2,8 kilometer fra sykehuset.

​Bruk Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte tider. 

Busstider Kirkenes sykehus

​Bussholdeplassen er rett utenfor hovedinngangen.


Se Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte tider

Parkering

​Kirkenes sykehus har 205 parkeringsplasser til besøkende og ansatte. 5 av disse er HC parkering nær hovedinngangen og ved akuttmottaket. Parkeringsplassene finner du med en gang du kjører inn til sykehuset, før hovedinngangen. 

Pasientreiser

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Apotek

​Det finnes to apotek i Kirkenes, ett i AMFI Kirkenes og ett i Kirkenes Handelspark.

Kiosk / kafé

Det er kantine til venstre for hovedinngangen. Her får du kjøpt lunsjmat og noe vanlige kioskvarer. Det er kafébord og stoler der du kan sitte og spise, drikke en kopp kaffe. I tillegg er det automater hvor du kan kjøpe mat og drikke utenfor kantina sin åpningstid.

Åpningstider

10:30 – 15:30   mandag – fredag

Livssynsnøytralt seremonirom

I første etasje, nede ved personalinngangen, finner du sykehusets livssynsnøytrale seremonirom. Dette rommet kan benyttes av pasienter, pårørende og ansatte, uavhengig av tro eller livssyn. Her er du alltid velkommen til å finne ro til ettertanke. Åpent for alle.​

Oversiktskart

Bildet viser sykehusplan 1, 2 og 3 på Kirkenes sykehus

Dette bildet viser sykehusplan 1, 2 og 3 på Kirkenes sykehus.

Presteberedskap

Bakvaktsordning – tilkalling av prest

Prestetjenesten i Sør-Varanger har en bakvaktsordning hvor ansatte på Kirkenes sykehus kan ringe prest i tilfelle pasienter eller pårørende ønsker å komme i kontakt med de.   

Eksempler på hva prestetjenesten kan tilby:

  • Sjelesorg og samtale
  • Nattverd
  • Dåp
  • I tillegg til egne liturgier/bønner ved livets slutt.

Det gjøres avtale med presten på telefon om hvor og når vedkommende skal komme. Som et utgangspunkt vil vi komme til sykehuset så raskt det praktisk lar seg gjøre. Uoppsettelige tjenester vil alltid ha høy prioritert.

Telefonnummeret som skal benyttes:

78 97 75 70 (menighetskontoret og kan benyttes i arbeidstida - kl 09.00-15.00)

41 37 42 34 (direkte til prest) 


Resepsjon

Informasjonsskranken er til høyre når du kommer inn hovedinngangen.

Åpningstider i skranken

Mandag - torsdag:
07:30 – 16:00

Fredag:

07.30 - 15.30

Røyking forbudt

Det er røyking forbudt på hele området, bort sett fra ved oppmerkede plasser. 

Samisk tolk

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Trådløst nettverk

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Venterom

​Det er mange gode venteområder på sykehuset. Spør personalet om det nærmeste.

Fant du det du lette etter?