Behandling

Hofteproteseoperasjon - øvelser ved lateral tilgang Kirkenes sykehus

Etter operasjonen kan du ha full belastning på det opererte benet. Du skal allikevel bruke krykker i minimum 6 uker for at muskulatur og sår skal tilheles. Hvis du fortsatt halter etter 6 uker, skal du fortsette med krykker.

Før

Dette må du ta hensyn til etter operasjonen

Den første tiden etter operasjonen må du være forsiktig med enkelte bevegelser i hofteleddet. Disse bildene viser hvilke bevegelser du ikke skal gjøre.

Når du sitter må du ikke bøye deg framover med knærne pekende innover og foten plassert ut til siden. Du skal ikke sitte med bena i kryss.

Disse bildene viser hvilke bevegelser du ikke skal gjøre:

Dame sitter på stol, bøyer seg ned for å knyte sko. Bilde

Dame sitter på stol med bena  i kryss

Dame har foten på en stol mens hun knyter lissen i skoen

Disse bildene viser hvilke bevegelser du kan gjøre

Hvis du ikke får det til, kan du bruke hjelpemidler.

Dame sitter på en stol og lener seg fremover og knyter skoen

Dame sitter på stol, har lagt foten oppå motsatt kne, knytter sko. Bilde

Dame har fot på en stol og knyter skolisse

Når du sitter på en stol og skal bøye deg ned til gulvet skal du ha føttene samlet og knærne ut til siden. Bøy deg alltid ned mellom knærne.

Dersom du ligger på siden bør du ha en pute mellom bena. Unngå for mye vridninger og brå bevegelser i hoften. Ta små skritt når du skal snu deg.

Disse forsiktighetsreglene gjelder i 3 måneder. Etter dette kan bruke hoften som normalt.

Oppover

Det friske benet løftes opp først, så operert ben og krykkene

Dame går opp trapp med krykker. Bilde

Nedover

Sett krykkene ned først, så operert ben og det friske benet til slutt.

Dame går ned en trapp med krykker

Etter operasjonen kan du ha full belastning på det opererte benet. Du skal likevel bruke krykker i minimum 6 uker for at muskulatur og sår skal tilheles. Hvis du fortsatt halter etter 6 uker, skal du fortsette med krykker.

Dame med krykker. Står med det ene benet foran det andre

Alle foto: Sykehuset Østfold

Her er eksempler på eventuelle hjelpemidler:

• Krykker
  • Gripetang
  • Langt skohorn
  • Strømpepåtrekker
  • Toalettforhøyer (denne trenger du ikke ta
    med på sykehuset)

Hjelpemidlene må du skaffe på forhånd og ta med til sykehuset før operasjonen. Du kan låne hjelpemidlene på hjelpemiddelsentralen i din kommune.

Under

Øvelser

Etter en operasjon er det viktig å holde blodsirkulasjonen i gang. Begynn med øvelsene med en gang du er operert. Fortsett med disse fram til du begynner med fysikalsk behandling. Gjør 10 repetisjoner av hver øvelse flere ganger om dagen.

Øvelse 1

Ligg med strake ben. Bøy og strekk godt opp og ned i anklene.

Dame ligger på gulvet med strake ben og tærne pekende opp i taket

Dame ligger på ryggen på gulvet med strake ben med tærne pekende bortover

Øvelse 2

Knip sammen musklene i lår og sete og press knehasene ned i madrassen. Hold og slipp.

Dame ligger på ryggen på gulvet med strake ben

Øvelse 3

Ligg på ryggen. Bøy det opererte benet, og trekk det mot deg, samtidig som du fører hælen langs underlaget.

Dame ligger på ryggen på gulvet med det ene beinet trukket opp mot seg

Etter

Trening etter utreise

Etter at du har kommet hjem starter du med fysioterapi ved et fysikalsk institutt. Du må selv kontakte en fysioterapeut for oppfølging etter operasjonen. Vi anbefaler at du kontakter de for time i god tid før operasjonen. Du har rett til gratis fysikalsk behandling i inntil 6 måneder etter operasjonen. Du får med henvisning til dette ved utreise.

I tillegg til at du starter med fysioterapi skal du trene på egenhånd ved å følge egentreningsprogrammet.

Egentreningsprogram

Dette er øvelser for egentrening i avdelingen og etter utskrivelse til hjemmet. Utfør 5 - 10 repetisjoner av hver øvelse, 3-5 ganger daglig. Øvelsene skal utføres i sakte tempo.

Øvelse 1

Løft det opererte benet opp foran deg.

Dame holder i en stol mens hun løfter det ene benet

Øvelse 2

Gjør langsomme tåhevinger.

Dame holder i en stol mens hun står på tærne

Kirkenes sykehus Fysioterapi, ergoterapi og ernæring, Kirkenes

Kontakt Fysioterapi, ergoterapi og ernæring, Kirkenes

Oppmøtested

Fysioterapi og ergoterapi holder til i 3. etasje i fløy C3 sør. Klinisk ernæringsfysiolog holder til i poliklinikken i 2. etasje.

En stor bygning ved siden av en vannmasse

Kirkenes sykehus

Skytterhusveien 2

9900 Kirkenes

​Bussholdeplassen er rett utenfor hovedinngangen.

Se Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte tider

​Kirkenes sykehus har 226 parkeringsplasser for besøkende og ansatte. Åtte plasser er reservert for handicap. I tillegg parkerer blodgivere som skal gi blod, og pasientverter gratis. Parkeringsavgift gjelder kjernetiden 8.00 - 14.00. I helgene er det gratis parkering.

Du kan enten betale med app (Easypark) eller på automat (her skriver du inn bilens reg.nummer, og bilen registres digitalt. Du trenger ikke gå med lapp tilbake til bilen).

Parkeringsavgiften er som følger:

• Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Det er kantine til venstre for hovedinngangen. Her får du kjøpt lunsjmat og noe vanlige kioskvarer. Det er kafébord og stoler der du kan sitte og spise, drikke en kopp kaffe. I tillegg er det automater hvor du kan kjøpe mat og drikke utenfor kantina sin åpningstid.

Åpningstider

10:30 – 15:30   mandag – fredag