HELSENORGE
Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Psykososial oppfølging ved alvorlig somatisk sykdom hos barn og unge ved Hammerfest sykehus

Den psykososiale oppfølgingen av barn og familier til barn med alvorlig sykdom tar sikte på å hjelpe barnet og familien til å håndtere de krevende utfordringene som følger av sykdommen. Det kan være hjelp til å ta inn informasjon og komme seg gjennom de første krisereaksjonene, veiledning om praktiske hjelpetiltak og trygdeøkonomiske rettigheter, hjelp til å mestre symptomer og nødvendige prosedyrer og behandling, og hjelp til å takle ulike følelsesmessige reaksjoner som kan komme i de ulike fasene av sykdommen.

Innledning

Alvorlig sykdom hos barn innebærer en alvorlig belastning for barnet og familien. Familiemedlemmene må forholde seg til ulike følelser som uvirkelighet, frykt, uro, uvisshet, hjelpeløshet, fortvilelse, sorg og tristhet, sinne og selvbebreidelse. Samtidig innebærer sykdommen store praktiske utfordringer for foreldrene knyttet til sykehusopphold, eget arbeid og omsorg for søsken. Barnet må ofte gjennomgå krevende medisinsk behandling.
Lange sykehusopphold kan medføre at barnet får problemer med å følge opp skolegang og kontakten med jevnaldrende.

Henvisning og vurdering

Helsepersonell

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Helsepersonell

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Før

Personalet på sengeposten der barnet behandles kan spørre om dere ønsker samtale, eller dere kan selv be om henvisning til konsultasjon. Det er legen på sengeposten der barnet følges opp som henviser. Hvis barnet skal være med i samtalen, kan dere snakke med barnet på forhånd om at dere skal til noen som snakker med barn og foreldre om hvordan det er å være syk.

Under

Foreldre får tilbud om samtale med sosionom, psykolog eller barne‐ og ungdomspsykiater avhengig av problemstilling. Barn og foreldre kan snakke med disse sammen eller hver for seg. Småbarn formidler seg best gjennom lek, og vi har eget lekerom der vi kan bli bedre kjent med de yngste barna. Vi kan også snakke og leke med barna ved sengekanten hvis barnet ikke orker å komme til lekerommet. Barn og foreldre kan ha behov for støttesamtaler i utfordrende faser av sykdomsforløpet. Noen ganger er det også behov for mer spesifikk psykologisk behandling.

Noen barn har gjennomgått ulike smertefulle utrednings‐ og behandlingsprosedyrer og kan være engstelige for helsepersonell. Behandlingen innebærer ingen smertefulle prosedyrer, og det kan være lurt å si det til barna på forhånd, slik at de ikke engster seg.

Hvor lenge varer behandlingen?

Noen synes det er nok med en samtale, andre ønsker mer langvarig oppfølging. Barn og familie kan følges gjennom hele sykdomsforløpet, gjerne ved at vi snakker sammen når barnet er innlagt på sykehuset. Noen ganger er det hensiktsmessig at oppfølgingen skjer i samarbeid med lokale BUP eller andre instanser i nærheten av der barnet bor.

Etter

Det gis tilbakemelding om behandlingen til henvisende instans, som oftest er det legen på sengeposten der barnet behandles. Barn med alvorlige sykdommer har ofte hjelpere lokalt, og mange har en ansvarsgruppe. Det er lurt at de lokale hjelperne er orientert om den oppfølgingen barnet har fått hos oss, slik at de kan følge opp når barnet er hjemme. For noen tilstander er det kontaktsykepleier som holder kontakt med det lokale hjelpeapparatet og med barnehage / skole. 

Oppfølging

Oppfølging kan gis gjennom alle fasene av sykdommen. Tiden omkring sykdomsdebut og diagnosestilling kan være vanskelig for mange barn og foreldre. Da kan det være godt med støtte. Senere kan behovet for støtte være ulikt. Når barnet og familien har kjennskap til seksjonen, blir det lettere å be om hjelp ved behov. Noen barn med alvorlig sykdom dør. Hvis disse familiene ønsker det, følger vi familien gjennom denne tiden og i noe tid etterpå. Vi kan også formidle kontakt med lokale instanser som følger familien videre.

Vær oppmerksom

Kontaktinformasjon

Busstider Hammerfest sentrum

Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus. 

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​


Busstider Hammerfest sykehus

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.
Ankomst Hammerfest sykehus ca. 08:40
Avgang fra sykehuset kl. 16:15

Busstoppet Fuglenes veikryss ligger 300 meter fra sykehuset. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider. 

Båtruter i Hammerfest sentrum

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider. 


Parkering ved Hammerfest sykehus

All parkering på sykehusområdet skal foregå på oppmerkede og skiltede plasser.

Parkeringsavgiften er som følger:

  • Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

Betaling via app (easypark) eller automat. Dette gjelder også for El-biler.

Betaling i tidsrommet 07:50-21:00 på hverdager. Helger er gratis. 



Pasientreiser

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Kafeteria

Illustrasjon for kantine

Du finner kafeteriaen i sykehuset i første etasje mot sørvest. Her kan du nyte byens fineste utsikt over Sørøysundet mens du nyter en kopp kaffe, en vaffel eller en full middag. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen selv om du ikke kjøper noe å spise eller drikke også.

Kafeteriaen er alltid åpen.

Matservering

Hverdager
08:00 – 13:30

Lørdager, søndager og helligdager
11:45 – 12:30 

Kapellet – det stille rom

​Dette rommet kan benyttes av pasienter, pårørende og ansatte. Det er alltid åpent. Her kan du finne ro til ettertanke. Kapellet har et piano, og i rommet utenfor finnes aktuell litteratur.

Kapellet er åpent for alle, uavhengig av tro eller livssyn.

Kapellet ligger på grunnplanet i sykehuset, til venstre når du har passert kafeteriaen. Følg skiltene.

Kiosk

Narvesen har kioskutsalg i hovedvestibylen på sykehuset. Her får du kjøpt alle vanlige kioskvarer, samt forskjellige nødvendighetsartikler som du kan få bruk for på sykehuset, som tannbørster, undertøy og toalettartikler – og selvfølgelig lesestoff av alle slag. 

Åpningstider

mandag – fredag
08:00 – 17:00
lørdag
12:00 – 16:00
søndag
12:00 – 16:00

Oversiktskart

 

Prestetjenesten

 

Hammerfest sykehus har egen prest. Prestetjenesten er et tilbud til pasienter, pårørende og ansatte. Sykehuspresten heter Karen Lorentzen. Sykehuset har også avtale med byens prester.  De kan tilkalles til tjenester som ikke kan vente, når sykehuspresten ikke er til stede.

Samtale

Sykdom og usikkerhet omkring helse og egen framtid berører dype og grunnleggende livsverdier i oss. Det er ikke en forutsetning at man deler kirkens tro for å få et møte med presten. Utgangspunktet for en samtale kan være når du trenger noen som kan lytte, når du er i en vanskelig livssituasjon, når du vil dele spørsmål som ligger deg på hjertet. Presten skal la samtalen foregå ut fra samtalepartneren sine forutsetninger. Presten har taushetsplikt, og samtalen blir ikke referert videre til noen eller skrevet ned i journaler.

Pasienter som tilhører andre religioner eller livssyn enn Den norske kirke skal få kontakt med sitt samfunn når de ønsker det.
Prestetjenesten kan hjelpe til å formidle slik kontakt.

Sykehuspresten kan kontaktes på telefon 78 96 92 02​ / 911 82 776

Mer om sykehuspresten

Røyking forbudt

​Det finnes en røykebu på hjørnet øst for hovedinngangen til sykehuset.

Ellers er det røyking forbudt på hele området, ute og inne.

Samisk tolk

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Trådløst nettverk

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

Venterom for pasienter og pårørende

 
Innerst i kafeteriaen finner du et venterom med behagelige stoler, der du kan hvile og slappe av mens du venter på behandling, undersøkelse eller hjemtransport.

 

Fant du det du lette etter?