Behandling, Vannbrokk

Væskeansamling i testikkelen hos barn ved Hammerfest sykehus

Væskeansamling rundt en eller begge testiklene er i utgangspunktet en ufarlig tilstand, men kan gi ubehag hos barn hvis vannbrokket blir stort. De aller fleste oppdages hos spedbarn og forsvinner før 3 års alder uten behandling.

Mellom magen (bukhulen) og pungen er det en tynn kanal som normalt lukker seg like før eller etter fødselen, men som hos noen forblir åpen. Da kan det sive væske ned i pungen fra bukhulen som legger seg ved siden av testiklene. Det er få vannbrokk som gir plager, men det kan være aktuelt med operasjon ved ubehag eller skjemmende forandringer. Man opererer nesten aldri før 3 års alder, og operasjonen gjøres da dagkirurgisk.

Før

Det er viktig med god hygiene før operasjonen for å forebygge infeksjon. Barnet bør derfor dusje operasjonsdagen. Forhuden trekkes tilbake så godt det lar seg gjøre for god rengjøring.

Under

Operasjon av vannbrokk gjøres på forskjellige måter avhengig av blant annet alder på barnet. Hos de små barna går vi vanligvis inn med et lite snitt i lysken og finner kanalen fra bukhulen som stenges av (underbindes) og deles, før vi tømmer vannbrokket. Hos de større barna finner vi ikke alltid en tilsvarende kanal, og vi fjerner derfor den væskefylte utposningen i pungen. Man går enten gjennom et snitt i lysken eller med et lite snitt i pungen. Såret blir lukket med tråd i huden. Vi bruker tråd som løser seg opp selv og setter klistrelapper (steristrips) over som også er med på å holde såret pent sammen.

Etter

Det kan blir noe hevelse i pungen og lysken etter operasjonen, men dette forsvinner etter hvert.

Intimstell

God hygiene er viktig for å unngå betennelse. Barnet kan dusje dagen etter operasjonen, men bør vente med karbad 3-4 dager etter operasjonen. Dersom barnet har bandasje, kan denne tas av og eventuelt skiftes ved bading. Steristrips kan sitte på til de faller av selv. Bandasjen skal skiftes så lenge det siver sårvæske fra såret, og etter åtte til ti dager kan denne fjernes.

Smertestillende

Ved smerter etter operasjonen, kan Paracetamol brukes etter dosering på pakken. Ved allergi bør du kontakte lege.

Barnet kan selv bestemme fysisk aktivitet, men det kan være ønskelig med noe begrensing med for eksempel sykling. For noen barn kan det være rimelig å være borte fra skole/barnehage et par dager, og for skolebarn kan det være aktuelt med tre til fire uker fri fra gymnastikk.

Vær oppmerksom

Skulle det bli økende hevelse, smerte, rødhet i såret og/eller barnet får feber, må dere kontakte lege. Som regel kontakter man avdelingen på sykehuset som barnet ble skrevet ut fra, alternativt fastlege eller legevakt.

Hammerfest sykehus Barne- og ungdomspoliklinikken, Hammerfest

Kontakt Barne- og ungdomspoliklinikken, Hammerfest

Oppmøtested

Barnepoliklinikken ligger i 5. etasje i fløy N
En parkeringsplass foran en bygning

Hammerfest sykehus

Sykehusveien 35

9601 Hammerfest

Transport

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider.

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.

Busstoppet Fuglenes veikryss ligger 300 meter fra sykehuset. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider.

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

All parkering på sykehusområdet skal foregå på oppmerkede og skiltede plasser.

Parkeringsavgiften er som følger:

• Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

Betaling via app (easypark) eller automat. Dette gjelder også for El-biler.

Betaling i tidsrommet 07:50-21:00 på hverdager. Helger er gratis.

Les mer om parkeringsløsningen her

Reserverte p-plasser

Det er reservert fire plasser ved hovedinngangen for pasientgruppe kreftinfusjon. Parkeringskort for disse plassene hentes i resepsjonen. Det er ikke fri parkering.

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Narvesen har kioskutsalg i hovedvestibylen på sykehuset. Her får du kjøpt alle vanlige kioskvarer, samt forskjellige nødvendighetsartikler som du kan få bruk for på sykehuset og selvfølgelig lesestoff av alle slag.

Åpningstider

mandag – fredag
08:00 – 17:00
lørdag
12:00 – 16:00
søndag
12:00 – 16:00

Du finner kafeteriaen i sykehuset i første etasje mot sørvest. Her kan du nyte byens fineste utsikt over Sørøysundet mens du nyter en kopp kaffe, noe å bite i eller en full middag. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen selv om du ikke kjøper noe å spise eller drikke også.

Kafeteriaen er alltid åpen.

Matservering

Hverdager
08:00 – 13:30

Lørdager, søndager og helligdager
11:45 – 12:30

Sjøkart

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord