We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Helse i arbeid

Helse i arbeid skal gi rask, tidsavgrenset tilgang til tverrfaglig utredning og vurdering av vanlige muskel-/skjelett- og psykiske plager (angst og depresjon). Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet. Den som henvises til Helse i arbeid må ha et ønske og et mål om å stå i, eller komme tilbake til, arbeid/studier.

Helse i arbeid er et tilbud med mål om å redusere sykefraværet i befolkningen. Vi tilbyr rask tilgang til tverrfaglig utredning og behandling av vanlige muskel-/skjelett- og psykiske plager (moderat angst og depresjon). Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet. Tilbudet er spesielt rettet mot personer som trenger samtidige helse- og arbeidsrettede tjenester for å forbli i, eller komme i arbeid eller studier.

Henvisning og vurdering

Du trenger henvisning fra helsepersonell med henvisningsrett for å motta tilbud om utredning og behandling ved Helse i arbeid. Henvisninger blir rettighetsvurdert av inntaksteamet vårt. Videre vil du og henviser motta skriftlig informasjon om utfallet av vurderingen. For å være aktuell for tilbudet må du ha ønske og motivasjon om å retur til jobb eller studier. Det er ønskelig at henvisning kommer tidlig i sykdomsforløpet.

Ved rett til helsehjelp blir du satt opp til time. I tiden frem til utredningen, eller ved eventuelle endringer i helsetilstand, skal du forholde deg til din egen fastlege.

Alle henvisninger bør inneholde:

  • aktuell sykehistorie og problemstilling
  • relevante tidligere og nåværende sykdommer, psykisk og somatisk, diagnoser og eventuell tidligere behandling
  • arbeidsstatus, sykemeldingsforhold og -historikk og eventuell stønadsstatus
  • kliniske funn
  • resultater av relevante tilleggsundersøkelser og billeddiagnostikk
  • oppdatert oversikt over medikamenter

Ved bruk av malen «den gode henvisning» som er integrert i de fleste elektroniske pasientjournalsystemene, er overnevnte punkter dekket.

I tillegg: 

  • tidligere behandling og effekt av denne
  • rusanamnese
  • funksjonsnivå sosialt/familiært
  • sivil status, omsorg for barn, familiær og sosial fungering
  • ønsket mål for vurdering og behandling, herunder pasientens mål og motivasjon

Husk 

  • For fremmedspråklige pasienter må det i tillegg opplyses om nasjonalitet, språk og tolkebehov.

Ved henvisning av andre enn fastlege må pasientens fastlege oppgis.

For mer informasjon og veiledning om henvisninger til spesialisthelsetjenesten: 

Nasjonal veileder for henvisninger til spesialisthelsetjenesten, Helsedirektoratet.

Oppfølging

Ut fra ditt behov kan du få tilbud om:

  • kontroller/oppfølgingssamtaler for å kvalitetssikre og understøtte tiltakene som ble iverksatt
  • arbeidsrelatert oppfølging i samarbeid med NAV
  • samhandling med fastlege og/eller andre deler av helsetjenesten for å optimalisere videre forløp

Kontakt

Kirkenes sykehus HelseIArbeid

Kontakt HelseIArbeid

Oppmøtested

HelseIArbeid holder til i 3. etasje i fløy D3 sør.


A large building next to a body of water

Kirkenes sykehus

Skytterhusveien 2

9900 Kirkenes

Transport

​Kirkenes sykehus har 226 parkeringsplasser for besøkende og ansatte. Åtte plasser er reservert for handicap. I tillegg parkerer blodgivere som skal gi blod, og pasientverter gratis. Parkeringsavgift gjelder kjernetiden 8.00 - 14.00. I helgene er det gratis parkering.

Du kan enten betale med app (Easypark) eller på automat (her skriver du inn bilens reg.nummer, og bilen registres digitalt. Du trenger ikke gå med lapp tilbake til bilen).

Parkeringsavgiften er som følger:

  • Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

​Bussholdeplassen er rett utenfor hovedinngangen.


Se Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte tider

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

​Det finnes to apotek i Kirkenes, ett i AMFI Kirkenes og ett i Kirkenes Handelspark.

Det er kantine til venstre for hovedinngangen. Her får du kjøpt lunsjmat og noe vanlige kioskvarer. Det er kafébord og stoler der du kan sitte og spise, drikke en kopp kaffe. I tillegg er det automater hvor du kan kjøpe mat og drikke utenfor kantina sin åpningstid.

Åpningstider

10:00 – 14:30   mandag – fredag

I første etasje, nede ved personalinngangen, finner du sykehusets livssynsnøytrale seremonirom. Dette rommet kan benyttes av pasienter, pårørende og ansatte, uavhengig av tro eller livssyn. Her er du alltid velkommen til å finne ro til ettertanke. Åpent for alle.​

Det er røyking forbudt på hele området, bort sett fra ved oppmerkede plasser. 

Bildet viser sykehusplan 1, 2 og 3 på Kirkenes sykehus

Dette bildet viser sykehusplan 1, 2 og 3 på Kirkenes sykehus.

Bakvaktsordning – tilkalling av prest

Prestetjenesten i Sør-Varanger har en bakvaktsordning hvor ansatte på Kirkenes sykehus kan ringe prest i tilfelle pasienter eller pårørende ønsker å komme i kontakt med de.   

Eksempler på hva prestetjenesten kan tilby:

  • Sjelesorg og samtale
  • Nattverd
  • Dåp
  • I tillegg til egne liturgier/bønner ved livets slutt.

Det gjøres avtale med presten på telefon om hvor og når vedkommende skal komme. Som et utgangspunkt vil vi komme til sykehuset så raskt det praktisk lar seg gjøre. Uoppsettelige tjenester vil alltid ha høy prioritert.

Telefonnummeret som skal benyttes:

78 97 75 70 (menighetskontoret og kan benyttes i arbeidstida - kl 09.00-15.00)

41 37 42 34 (direkte til prest) 


Informasjonsskranken er til høyre når du kommer inn hovedinngangen.

Åpningstider i skranken

Mandag - fredag: 
07:30 – 16:00

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du kan koble deg på trådløst nettverk på alle Finnmarkssykehusets behandlingssteder.

Nettverksnavn: HN-GJEST

Du trenger ikke oppgi passord

​Det er mange gode venteområder på sykehuset. Spør personalet om det nærmeste.