I overordnet samarbeidsavtale mellom Finnmarkssykehuset og kommunene i fylket er det enighet om at det skal utarbeides egne rutiner for håndtering av uønskede samhandlingshendelser.
Hendelser som avviker fra vedtatte tjenesteavtaler og retningslinjer knyttet til samhandling skal meldes til Finnmarkssykehuset v/samhandlingsenheten og til kommunens ledelse.
Hensikten med meldeordningen er å sikre en god behandling av uønskede hendelser. At avvik blir meldt inn bidrar til at vi kan kartlegge sårbare områder, det hjelper oss til å forebygge gjentakelse og vil redusere antall uønskede hendelser. Vi bruker også avviksmeldingene i vårt forbedringsarbeid, både i den enheten som er ansvarlig for avviket, og gjennom å dele erfaringer med oppfølging av avvikene, enten det gjelder i kommunene eller hos oss i Finnmarkssykehuset.
Send ikke pasientinformasjon i elektronisk avviksmelding
Husk at personopplysninger er sensitive og må IKKE sendes elektronisk. Skriv derfor ingen identifiserende pasientinformasjon i dette skjemaet. Dersom det er behov for slik informasjon (navn, fødselsnummer, diagnose) for å behandle avviksmeldingen, kan dette informeres om i telefonsamtale etter at Finnmarkssykehuset har mottatt den elektroniske avviksmeldingen.
Husk også at dette skjemaet bare skal brukes til å melde inn samhandlingsavvik – altså tilfeller der samhandlingsavtalene mellom Finnmarkssykehuset og kommunene ikke har blitt fulgt etter hensikten.
last ned avviksskjema her (word-dokument)
Uønskede samhandlingshendelser sendes til Finnmarkssykehuset på:
postmottak@finnmarkssykehuset.no
Avvik med sensitivt innhold må sendes per post til Finnmarkssykehuset HF, Sykehusveien 35, 9601 Hammerfest.