HAVO har ukentlige inntaksmøter. Vi arbeider tverrfaglig, noe som innebærer at man som oftest er i kontakt med flere i teamet underveis.
Kommuner som vurdere å fatte vedtak etter Helse –og Omsorgstjenestelovens (HOL) kap 9, skal alltid henvise til HAVO.
Henvisningen bør inneholde
Personen har medfødt eller tidlig ervervet funksjonsnedsettelse
- aktuelle problemstillinger, f.eks. tilleggsdiagnostikk
- hvilken helsehjelp det henvises for
- tidligere utredninger, medisinske opplysninger, tverrfaglige rapporter
- aktuelle samarbeidspartnere
- pasient/pårørende/hjelpeverge har gitt samtykke til henvisningen
- Opprettet Individuell plan (IP) og ansvarsgruppe
- HOL kap 9
Navn og fullt fødsels- og personnummer oppgis.
Adresse:
Det oppgis adresse for pasienten.
Kontaktinformasjon:
Oppgi aktuelle kontaktpersoner og instanser (medhenvisere) som kan kontaktes i forbindelse med henvisningen, eks. verge, kommunalt botilbud, koordinator. Gi oppdatert kontaktinformasjon (navn/adresse/telefonnumre).
Relevante diagnose(r):
Det må angis hvilke funksjonsnedsettelser og fysiske, psykiske og atferdsmessige helseplager og vansker pasienten har i det daglige.
Tjenestetilbud:
Det bør beskrives kort hvilke tilbud og tjenester personen mottar (skole, bolig, bemanning i bolig, støttekontakt, arbeidstilbud).
Faste medisiner:
Ajourført liste over faste og ved-behovs-medisiner skal følge med henvisningen.
Aktuell problemstilling:
Status og problemstillingen som legen/tjenesteytere ønsker bistand til bør beskrives utfyllende. Funksjonsnivå og kliniske funn bør beskrives. Oppgi eventuelle endringer i pasientens væremåte eller funksjon som kan være relevante å informere om. Aktuelle resultater fra helseundersøkelser vedlegges.
Forventet utredning/behandling:
Her skal legen/henviseren komme med en tydelig bestilling om hva som forventes av spesialisthelsetjenesten.
Kontakt