- Nå må samiske helsetjenester prioriteres og synliggjøres!
Faglig referansegruppe ved SANKS - Sámi Klinihkka ber om fortgang i utviklingsarbeidet av spesialisthelsetjeneter for den samiske befolkningen.

Denne uttalelsen ble lansert under årlig dialogkonferanse i Tromsø 05.11.2024 og ble behandlet av faglig referansegruppe 17.12.2024.
I Meld. St. 9 (2023–2024): Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027— Vår felles helsetjeneste, vedtatt av Stortinget 04.06.2024 under kap. 8.3.3 «Ivaretakelse av medbestemmelse til den samiske befolkningen», står det følgende:
Norge er gjennom folkeretten forpliktet til å tilby likeverdige helsetjenester til den samiske befolkningen, og å sørge for at det samiske perspektivet blir ivaretatt i helsepolitiske satsinger, nasjonale planer og strategier.
Helse Nord RHF har fått et overordnet strategisk ansvar for å følge opp de nasjonale målene for helse som er knyttet til den samiske urbefolkningen. Helse Nord RHF og Sametinget inngikk en ny samarbeidsavtale i 2022 som skal styrke medvirkningen i arbeidet med å videreutvikle tilbudet til den samiske befolkningen. Helse Nord RHF har, i nært samarbeid med Sametinget og de tre andre regionale helseforetakene, utarbeidet strategidokumentet «Spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen» (2020) etterfulgt av interregional rapport 2023-2027 med handlingsplaner for hver region (2022). Sámi Klinihkka, som er organisert i Finnmarkssykehuset HF, har et særskilt ansvar for å tilby og utvikle likeverdige spesialisthelsetjenester til den samiske befolkningen. Klinikken har integrerte tjenester innen somatikk, rusbehandling og psykisk helse. I tillegg omfatter klinikken nasjonale kompetansetjenester på SÁNÁG/SANKS, lærings- og mestringstjenester, geriatri og tolketjenester.
Sametinget har ved flere anledninger pekt på at samisk selv- og medbestemmelse i planlegging, utforming og organisering av helsetjenester til samiske pasienter ikke blir ivaretatt i tilstrekkelig grad.
Regjeringen vil gjennomføre en utredning for å vurdere behov for tiltak som sikrer at statens forpliktelser overfor den samiske befolkningen blir ivaretatt; rett til medbestemmelse, deltakelse og samarbeid om planlegging, utforming og styring av spesialisthelsetjenester. Det vil inngå i mandatet å ta stilling til om dagens organisering av Sámi Slinihkka er hensiktsmessig og hvordan SÁNÁG/SANKS sine nasjonale funksjoner kan utvikles, samt å vurdere hvordan man kan rekruttere og sikre stabil tilgang til bemanning av personell med riktig kompetanse i forvaltningsområdet for samiske språk, og ved SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka. Helse- og omsorgsdepartementet vil konsultere Sametinget om mandatet for utredningen og sammensetningen av utvalget som skal foreta utredningen.
Det henvises også til dette i Meld. St. 12 (2023–2024) Samisk språk, kultur og samfunnsliv— Folkehelse og levekår i den samiske befolkningen:
Hurdalsplattformen framhever at Norge skal være et foregangsland når det gjelder urfolksrettigheter, at regjeringen vil sikre gode rammevilkår for samiske språk, kultur, næringsliv og samfunnsliv, og videre at kommunene har en avgjørende rolle i å utvikle de samiske samfunnene. I gode rammevilkår ligger også innsats for å fremme god helse og livskvalitet i den samiske befolkningen og å forebygge sykdom, skade og for tidlig død.
SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka ønsker å bli utviklet til et urfolkssenter, der innholdet i virksomheten fortsatt skal være en hybridmodell med kliniske- og kompetansetjenester innen somatikk, psykisk helse, rus og avhengighet, folkehelse og rehabilitering.
SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka må styrke samarbeidet med kommunene, slik at urfolksrettigheter og ILO konvensjonen blir etterlevd og ivaretatt i hele landet.
Like viktig er det å styrke det grenseoverskridende samarbeidet i hele Sápmi og med andre urfolk i verden.
SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka må også få styrket deres arbeid innen forskning-, fag- og tjenesteutvikling, og det i samarbeid med andre utdannings- og helseinstitusjoner for å øke kunnskapen i hele Sápmi.
Urfolkssenteret må være i tråd med ILO konvensjonen nr. 169, som Norge har ratifisert seg til, der det heter:
1.Regjeringene skal sikre at tilfredsstillende helsetjenester blir gjort tilgjengelig for vedkommende folk, og skal skaffe dem ressurser som setter dem i stand til å utforme og tilby slike tjenester under deres eget ansvar og kontroll, slik at de kan nyte godt av en høyest mulig fysisk og mental helsemessig standard.
Urfolkssenter og utviklingen av SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka har vært temaer som har vært diskutert i faglig referansegruppe og en prosess som vi har deltatt i over flere år. Urfolkssenter ligger også som et tiltak i Helse Nord sitt strategidokument fra juni 2020 med tilhørende handlings- og tiltaksplan.
Nå etterlyser vi handling fra Helse- og omsorgsdepartementet, der både stortingsmeldinger, handlingsplaner og tiltak følges opp. Vi ber om at fagfolk fra SÁNAG/SANKS - Sámi Klinihkka tas med i utviklingsarbeidet, og at det bevilges både midler og ressurser til dette utviklingsarbeidet. Det forventes at gjeldende politikk tas hensyn til i de pågående omorganiseringsprosessene innenfor helseorganiseringen.
Referanser:
Meld. St. 9 (2023–2024) - regjeringen.no
Meld. St. 12 (2023–2024) - regjeringen.no
Ny nasjonal handlingsplan for samiske helsetjenester - Helse Nord RHF (helse-nord.no)
ILO‑konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater - regjeringen.no