629 nye finnmarkinger i 2018

Ulrik og Johanne er blant de 629 små borgerne som kom til verden ved klinikkene i Finnmark i 2018.

Eirik Palm
Publisert 04.01.2019
Fødselstallene går ned, også i Finnmark. Her er Chris Robin Pettersen, Agnete Eilertsen og Ulrik, og Aleksander Leinan og Frøydis Natalie Seipæjærvi med nyfødte Johanne og storesøster Elmine.

- Vi ble møtt i døra og heiet frem, forteller mamma Frøydis Natalie Seipæjærvi om fødselen på nye Kirkenes sykehus.

3.575 gram tung og 50 centimeter lang, så datteren Johanne det første dagslyset i nye og moderne lokaler.

- Det er et fantastisk flott sykehus, med fin fødeavdeling. Og rommene, det var nesten som å ligge på hotell med bad og egen dusj, sier Frøydis, som fikk sin førstefødte, Elmine, på det gamle sykehuset på Prestøya.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En mann og kvinne som holder en baby
Årets nyttårsbarn

Færre fødte

Til sammen var det 629 fødsler i Finnmark i 2018. Fødslene fordelte seg slik:

• Hammerfest sykehus: 380
  • Klinikk Alta: 67
  • Kirkenes sykehus: 182

Dette er 44 færre enn i 2017, og 185 færre enn for ti år siden. Riktignok er det svingninger, men fødselstallet går ned i Norge, og Finnmark er ikke noe unntak.

I 2008 ble det i snitt født 2,05 barn per kvinne i fylket, viser fruktbarhetstallene til Statistisk sentralbyrå (SSB). Mens Finnmark lå litt over landsgjennomsnittet for ti år siden, lå fylket i 2017 på landsgjennomsnittet med 1,62 barn per kvinne.

Dette er ifølge SSB tallet det laveste fruktbarhetstallet i Finnmark på over 30 år.

Grafene under viser utviklingen i fødselstall i Finnmark og Norge fra 2008. Tallene i Finnmark omfatter ikke hjemmefødsler, fødsler i ambulanser eller dødfødsler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Diagram, linjediagram
Fødsler i Finnmark - statistikk

Diagram, histogram
Fødsler i Norge

Siste fødsel i gammelt sykehus

Ikke desto mindre er gleden over de nye borgerne like stor. Mens Frøydis Natalie Seipæjærvi fra Hesseng fødte det første barnet på nye Kirkenes sykehus, sørget Agnete Eilertsen fra Båtsfjord for historie med den siste fødselen på det gamle sykehuset.

En mann og kvinne som holder en baby
Siste fødsel i gammelt sykehus

- Det er mange som er født på det gamle sykehuset, og så ble gutten vår den siste. Det synes vi er litt stas, forteller Agnete.

3.370 gram og 50 centimeter lang var barnet som kom til verden natt til lørdag 24. november, tre dager før den store flyttedagen.

- Vi følte at vi var i veldig gode hender, at vi var godt ivaretatt og fikk god oppfølging, sier Agnete om den aller siste fødselen ved det gamle sykehuset på Prestøya i Kirkenes.

Bedre tilbud

Satsingen på nye sykehusbygg i Finnmark betyr også at fødende i fylket får føde i store, lyse lokaler med det nyeste av utstyr. I november 2018 ble nye Kirkenes sykehus tatt fullt i bruk, og høsten 2019 er Klinikk Alta ferdig. Nå er nye Hammerfest sykehus i forprosjektfasen.

LES OGSÅ:
Tidenes helseløft i Finnmark

monica.jpg
Fødeavdelingen

Monica Benberg Antonsen har vært enhetsleder ved fødeavdelingen i Kirkenes, og husker godt vinteren da julestjerna i vinduskarmen i det gamle sykehuset var delvis nedsnødd, eller da det var så varmt at de måtte sette inn vifter i alle rom. Nå er hverdagen en helt annen.

- Som leder var det utrolig spesielt å flytte, med ansvaret for at det tekniske fungerer, at man har nok folk. Med en fødeavdeling vet man jo aldri, så vi måtte bemanne opp, både på den nye og den gamle. Det var sommerfugler i magen inntil vi hadde fått alt innenfor huset, sier hun.

Første pasient kom inn den 1. desember og fødte kort tid etter.

- De største, synlige forskjellene er jo badekar, som er en smertelindring i seg selv. Og så ser de oss nå hele tiden. Vi blir jo mer tilgjengelig. Teknisk skal de ikke merke det så mye.

Markering

Fødeavdelingen har i likhet med resten av nye Kirkenes sykehus hatt en innkjøringsfase der utstyr og rutiner blir testet og kvalitetssikret.

Den første fødselen i nytt sykehus ble også markert med kaker og flagg for familien Seipæjærvi/Leinan, og det ble gjort ekstra stas på lille Johanne med en rangle i presang og en juledekorasjon strikket av sykepleier Anne Marie Dalmeyer Nilsen.