Fast sommervikar i ambulansen

I 2021 la enhetsleder Ketil Pedersen fra ambulansestasjonen i Honningsvåg ut en melding om noen i hans nettverk kunne tenke seg noen uker i nord med jobb. Thomas Berg Green sa ja, og siden har han vært fast vikar hver sommer.

Malene Nicolaysen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 23.07.2024
En mann iført solbriller og en rød jakke med en gul bil bak seg
Thomas Green i strålende sommervær i Honningsvåg. Foto: privat

Roser ambulansetjenesten i Finnmark

Det er ifølge Green svært hyggelig å komme til nord. Kollegaene er trivelig og gjestmilde, men det er kompetansen og erfaringen som ambulansefolkene i Finnmark har som imponerer mest.

-I Oslo har vi kanskje 10 eller 30 minutter til sykehus, her i Honningsvåg er det to timer til nærmeste. Det gjør at de må tenke helt annerledes enn hva vi kan i Oslo, og de må utføre mer pasientbehandling i ambulansen enn hva vi gjør, sier Thomas Green.

For det kan absolutt være hektiske dager i hovedstaden med 12 timers skift hvor du kanskje møter 10 – 15 pasienter med ulike behov i løpet av vakta. I Honningsvåg er det kanskje tilsvarende antall pasienter i løpet av ei hel arbeidsuke, men hver pasient tar lengre tid å frakte til sykehus og det er i flere tilfeller nødvendig samarbeid med våre andre ressurser som fly eller helikopter

-Så er de nye ambulansebilene helt fantastiske å kjøre, og oppsettet i bilene er virkelig proft. Her må de ansatte utføre mye mer medikamentell behandling i bilene på grunn av nettopp avstanden, og det er etablert veldig gode prosedyrer i den prehospitale tjenesten i Finnmark, sier Thomas Green.

Kommer igjen

Årets arbeidsuke i Nordkapp er nå over og Green setter kursen hjemover. Med brilleskille og nye opplever i bagasjen.

-Hvert år tar jeg med meg finværet når jeg kommer, og det ble rett i år også, forteller han.

En mann i redningsvest som står ved siden av en gul bil på en strand med en by og
Thomas Green og den nye ambulansebilen på plass i Honningsvåg. Foto: privat

Han har feiret bursdagen sin og måltider med kortreist mat som rein, kongekrabbe og boknafisk har blitt servert. Dagene har startet med frokost hver dag, og med trening i arbeidstiden har Green og kollegene også vært på Honningsvåg treningssenter flere ganger.

-Jeg har et ønske om å komme ei uke på vinterstid også. Magerøya er jo en av de plassene i Finnmark hvor veien er oftest vinterstengt, og hvordan ambulansefolkene jobber under slike forhold er svært interessant. Det har ikke klaffet på vinteren enda, men jeg kommer hvert fall neste sommer, avslutter Green i det han tar fatt på hjemveien sørover.

LES OGSÅ:

Stor nedgang i sykefraværet i Finnmarkssykehuset