Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Veiliedning av helsefagarbeider

Fremtidens helsearbeidere

Helsefagarbeidere får nye oppgaver som gir bedre pasientflyt og effektiv ressursbruk.

Av Tor Even Mathisen, innholdsprodusent Finnmarkssykehuset
Publisert 05.11.2024
Sist oppdatert 12.12.2024

Her lærer Trine-Merete Olsen å sette veneflon, en oppgave som helsefagarbeidere nå gradvis vil overta. Målet er å frigjøre tid til pasientbehandling og samtidig gjøre arbeidshverdagen på Finnmarkssykehuset mer spennende og utviklende.

Nye muligheter

  – Kjempeartig! Veldig lærerikt. Fint at vi kan brukes til å gjøre disse oppgavene og lette på jobben til sykepleierne, sier Trine-Merete entusiastisk om opplæringen. 

Finnmarkssykehuset er nå i gang med et pilotprosjekt der helsefagarbeidere får opplæring i oppgaver som tradisjonelt har vært forbeholdt sykepleiere. Målet er å styrke pasientflyten og utnytte ressursene bedre ved å gi helsefagarbeidere mulighet til å bidra med større ansvar i pasientbehandlingen. Prosjektet er en del av Helse Nords omstillingstiltak for å sikre bærekraft i spesialisthelsetjenesten i Nord-Norge.

Nye muligheter

Pilotprosjektet innebærer å gi helsefagarbeidere utvidet ansvar og opplæring i oppgaver som setting av perifert venekateter (PVK), noe som tidligere krevde tilstedeværelse av en sykepleier. Ved at helsefagarbeidere kan utføre slike oppgaver, kan pasientene raskere få nødvendig behandling uten å vente på en ledig sykepleier.

– Vi kan gjøre disse oppgavene uten å måtte spørre sykepleierne som kanskje er opptatt med andre ting, som å dele ut medisiner. Så slipper man å vente, forklarer Trine-Merete.

Sara Amundsen, som også deltar i pilotprosjektet, er også glad for muligheten til å lære seg nye oppgaver:

- Endelig fikk jeg det til!

 - Det var utrolig tilfredsstillende å kunne sette nålen selv. Dette er veldig gøy og interessant, og det føles godt at vi også får gjøre dette, ikke bare sykepleierne, forteller hun.

Sara ser på prosjektet som et viktig steg for å lette arbeidsmengden for sykepleierne og forbedre arbeidsflyten for hele avdelingen.

Betydelige konsekvenser for pasientbehandlingen

Ved å delegere oppgaver som ikke krever spesialistutdanning, frigjør pilotprosjektet tid for sykepleiere og leger, slik at de kan fokusere mer på pasientbehandlingen. Konsekvensene er betydelige:

  • Mer tid til pasientene: Sykepleiere og spesialister kan gi mer dedikert oppmerksomhet til pasientene de behandler.
  • Flere pasienter behandles: Når oppgaver fordeles bredere i teamet, kan flere pasienter få rask behandling.
  • Redusert ventetid: Ved at helsefagarbeidere kan utføre prosedyrer som PVK-setting, reduseres pasientens ventetid.
  • Mindre fristbrudd: Økt kapasitet betyr at færre frister brytes, og flere pasienter kan få behandling innen ønsket tid.
  • Flere pasienter per behandler: Oppgavedeling gir konkret resultat i retning av målet om å behandle flere pasienter med færre behandlere.

Praktisk opplæring gir trygghet i nye oppgaver

Opplæringen i pilotprosjektet kombinerer teori og praksis for å sikre at helsefagarbeiderne får den nødvendige kompetansen og tryggheten i å utføre de nye oppgavene. Pilotleder Kirsti Høylo Larsen (t.v) forklarer:  

Kirsti H Larsen(Pilotleder) og Mone H Borch(Fagsykepleier)

– Vi har utarbeidet en grunnpakke og flere fagpakker som gir helsefagarbeidere både teoretisk og praktisk opplæring i nye oppgaver. Dette gir dem mulighet til å bidra mer effektivt i pasientforløpet.

En gruppe kvinner som sitter ved et bord
Samarbeid styrker kompetansen

Opplæringen har vært et resultat av samarbeid på tvers av faggrupper, med støtte fra operasjonssykepleiere, intensivsykepleiere og andre spesialister. Dette tverrfaglige samarbeidet sikrer kvaliteten på opplæringen og legger til rette for trygg håndtering av de nye oppgavene.  

- Stemningen var veldig god under kurset. Veldig gøy at alle helsefagarbeidere kan møtes, fra alle avdelinger. Det er ikke så ofte vi har mulighet til det, sier Trine-Merete Olsen.

Opplæringsløpet blir dokumentert og kvalitetssikret i sykehusets kompetansemodul, slik at helsefagarbeiderne får jevnlig oppfølging. Dette bidrar til en trygg, kompetent bemanning som på sikt gir større fleksibilitet i ressursutnyttelsen.

Positiv mottakelse blant helsefagarbeiderne

Erfarne helsefagarbeidere setter pris på muligheten til å påta seg utvidede oppgaver. Flere av dem ønsker en årlig fagdag for å kunne utvikle seg videre og styrke det faglige fellesskapet. – For min del er det bare supert å kunne få lært noe mer, jeg har savnet å kunne gjøre oppgaver som dette, sier Trine-Merete, som er svært positiv til å få utvidet ansvarsområdet.

Hun ser også frem til muligheten for mer ansvar innen medisinhåndtering i fremtiden. – Jeg savner å kunne gi ut medisiner, slik jeg gjorde i min tidligere jobb. Da kunne jeg svare pasientene på spørsmål om medisinene de tok, men nå kan jeg ikke det på samme måte. Det hadde vært flott å få mer kunnskap og ansvar for medisinhåndtering, sier hun.

Et viktig steg mot en bærekraftig helsetjeneste

Dette pilotprosjektet markerer et viktig steg for Finnmarkssykehuset i arbeidet med å utvikle en mer bærekraftig og fleksibel helsetjeneste. Ved å gi nye utfordringer til helsefagarbeidere, skaper sykehuset en mer interessant, lærerik og motiverende arbeidshverdag.

Oppgavedeling betyr at kirurger og andre spesialister kan fokusere fullt ut på pasientbehandling, mens støtteoppgaver håndteres av kvalifiserte helsefagarbeidere. Med denne omfordelingen av ansvar møter Finnmarkssykehuset både dagens og fremtidens helseutfordringer, og sikrer et likeverdig helsetilbud for befolkningen i Nord-Norge.

Allerede dagen etter kurset satte Trine-Merete sin første veneflon, med veiledning fra en sykepleier. 

– Jeg følte meg ikke 100 % trygg, men det var veldig artig og givende! Pasienten hadde ingen innvendinger mot at det var jeg, som helsefagarbeider, som gjorde dette, forteller hun, og ser frem til å utvikle ferdighetene sine videre.

Rett kompetanse på rett plass til rett tid

Tørn-programmet skal bidra til å styrke systematisk forbedringsarbeid og erfaringsdeling, samt samarbeid på tvers av helseforetakene for bedre bruk av kompetanse og personell.
Les mer om hvordan vi jobber med oppgavedeling i Helse Nord
Operasjon (Foto: Per-Christian Johansen)