Fra Gøteborg for å lære mer om SANKS

Linda Weichselbraun og Anneli Jäderholm fra Gøteborg, kom til SANKS for å lære mer om hvordan vi arbeider kultursensitivt.

Publisert 22.09.2016
Sist oppdatert 10.03.2017
En gruppe mennesker som poserer for et bilde

​Linda er PhD stipendiat i sosiologi ved Gøteborg universitet og frilans journalist. Anneli arbeider blant annet som foredragsholder og veileder for helsepersonell, om det å være pasient med psykose i psykisk helsevern. Sammen har de prosjektet «no more» med formål å redusere tvang og beltebruk innen psykisk helsevern i Sverige. De har tidligere reist rundt i Norden og besøkt psykisk helseverntjenester for å lære om deres virksomhet. I 2013 dro de på studietur til Island, som avviklet bruken av beltesenger allerede på 1930 tallet. På Island utdanner man miljøterapeuter i å håndtere utagerende aggressive pasienter i verbale teknikker for å roe dem ned under utbrudd. «Å bli lagt i belteseng og dopet ned på medisiner oppleves som krenkende», fortalte Anneli.

Linda og Anneli har lenge ønsket å besøke SANKS for å lære mer om vår virksomhet.

De syntes det var inspirerende å høre om hvordan vi arbeidet og tilpasset behandling etter pasientens behov. «Terapitimene kan skje på gutterommet, i bilen eller rundt bålet», fortalte terapeutene Biret Inga Gaup og Berit Gaup. For mange pasienter er det tryggere å snakke om vanskelige ting i kjente omgivelser enn på et terapirom. Denne typen fleksibilitet opplever de ikke i Sverige. Der foregår behandlingen på terapirommet og pasientene må komme til helsetjenesten.

Familieenhetens meahceterapijja (utmarksterapi) og UPA sin implementering av samiske verdier i miljøterapi var nytt for dem. Å bruke naturen som behandlingsted og mestringsarena, vakte stor begeistring hos svenskene.