Lihkku sámi álbmotbeaivi

Vi markerer sámi albotbeaivi ved alle våre behandlingssteder. 6. februar er også starten på samiske temauke i Finnmarkssykehuset.

Eirik Palm, kommunikasjonsleder
Publisert 06.02.2023

Bilde av flagg med teksten gratulerer med dagen.

Hensikten med samisk temauke er å øke bevisstheten på likeverdige helsetjenester, et arbeid som er viktig for alle oss i helseforetaket.

Sámi álbmotbeaivi

6. februar vil det være markering ved samtlige av våre lokasjoner. Det vil også være lokale arrangement, og detaljerte program for de ulike stedene vil bli publisert på respektive infoskjermer.

Ta gjerne bilder og tagg med #finnmarkssykehuset og/eller @finnmarkssykehuset

Det blir i tillegg minikonsert med S​AVVA i vestibylen på Kirkenes sykehus, som strømmes. Konserten starter kl. 12.00. Alle er velkommen, fysisk eller digitalt.

Her kan du følge konserten:

Program Sámi klinihkka

10:00 Flaggheising

10:30 - 13:30 Servering av buljong på utsiden av hovedinngangen

11:00 - 11:30 Lunsjundervisning med Ellen Ravdna Josefsdatter Sara, samisk tolk - UTGÅR pga. sykdom.

12:00 - 12:30 Minikonsert i vestibylen med SAVVA i vestibylen på Kirkenes sykehus. Konserten strømmes.

13:00 Lokalt arrangement med sang (Sámi soga lávlla), kulturelle innslag og servering for ansatte i Sámi klinihkka.

13:30 - 15:30 Servering av buljong fra lavvo på utsiden av hovedinngangen til Hammerfest sykehus.

15:00 Firing av flagg

Det vil være samisk inspirert meny ved Finnmarkssykehusets kantiner.

Lunsjforedrag

Dagene fra tirsdag 7. til og med fredag 10. februar arrangerer vi lunsjforedrag med ulike tema. Det er i etterkant av foredragene avsatt tid til diskusjoner og synspunkter.

Temaene er

• Samisk kultur v/Renathe Simonsen, avdelingsleder SANKS FoU
  • Samiske tolketjenester v/Rita-Alise Porsanger-Moen, enhetsleder SANKS FoU
  • Etikk og likeverdige helsetjenester v/Karen Lorentzen, sykehusprest
  • Hvordan kan Sámi klinihkka bidra som ressurs? v/Amund Peder Teigmo, klinikkleder Sámi klinihkka.