Møt Finn Nord
Har du fått SMS fra oss? Den er sendt fra Finn Nord som er Finnmarkssykehusets nye heldigitale medarbeider. Han har vært i jobben i noen måneder allerede, og denne uka starter han med å kartlegge ventelistene i foretaket.

Kartleggingen starter først ved fagområdet øre-, nese- og halsbehandling (ØNH) og pasienter som står på venteliste der. Finn Nord vil, gjennom vårt digitale skjemasystem CheckWare, sende ut en SMS til pasienter på venteliste med en link til kartleggingsskjemaet.

-Vi har på forhånd ryddet i ventelistene, og tatt ut enkelte grupper, dette gjelder blant annet grupper vi vet skal ha behandling, sier e-helseleder Rolf-Ole Frantzen.
I tillegg vil de som har flere henvisninger til ØNH, og henvisninger som gjelder ulike tilstander, ikke motta SMS men følges opp manuelt. Slik unngår vi at det blir en usikkerhet hos pasienten på hvilken henvisning det gis tilbakemelding på.
Finn Nord henter alle detaljer fra vårt pasientjournalsystem DIPS Arena, så der det er barn som står på venteliste så vil tekstmeldingen sendes ut til foresatte, eller hvis en pasient står oppført med verge. Svarene vil si noe om pasientene enda har behov for behandling, eller om behovet har opphørt enten fordi at plagene er borte eller at pasienten har mottatt behandling et annet sted.
Pasientene får en SMS fra avsender FIN-sykehus, og det er trygt å gå inn på linken i tekstmeldingen. Pasientene er ikke pliktig til å svare, og de som ikke svarer vil ikke miste prioritet og plassen på ventelista.
-Dette er arbeid som normalt sett gjøres manuelt av våre merkantile. Gjennom Finn Nord får vi nå automatisert og effektivisert dette arbeidet, og de merkantile kan benytte sin tid på de pasienter som har behov for våre tjenester. Vi håper derfor så mange som mulig svarer på skjemaet når de mottar SMS fra Finn Nord, avslutter Rolf-Ole Frantzen.
Fakta om FINN Nord
- Finn Nord er en software robot
- Finn Nord gjør at sykehuset sparer menneskelige ressurser, slik at ansatte kan brukes til andre oppgaver som det ikke er mulig, per nå, at en datamaskin kan utføre.
- Finn Nord er Finnmarkssykehusets versjon av roboten Nora Nord som er utviklet av Nordlandssykehuset. Han gjør trivielle oppgaver og gir muligheter til mer meningsfulle oppgaver for ansatte.
- Finn Nord er trygg fordi han kun utfører det han er programmert til å gjøre. Han tenker ikke selv. Dette er ikke KI, men programmering. Er det noe han ikke får til, sender han beskjed tilbake til menneskene.
- Finn Nord ble tatt i bruk i Finnmarkssykehuset våren 2024, og vil få tilført flere oppgaver etter hvert.