Nå er den nye dialyseenheten igang

Finnmarkssykehuset forsøker der det er mulig, å gi tilbud nær pasienten. Siste tilskudd på lista over desentraliserte tilbud i Finnmark er dialyseenheten i Lakselv. 31. januar ble den offisielt åpnet.

Eirik Palm
Publisert 31.01.2019
Et par kvinner smiler
31. januar ble den nye dialyseenheten i Lakselv offisielt åpnet. Maritha Paulsen og Therese Nystad tilbyr den livsviktige behandlingen nær pasientene.

​TILBUD NÆR PASIENTEN: Inne på dialyseavdelingen i Helsetunveien 2 i Lakselv sentrum står to stoler med hver sin dialysemaskin og WRO-panel. En tredje stol med utstyr er under bestilling. Dermed har dialyseenheten i Lakselv kapasitet til tre pasienter på en vanlig dag, mandag, onsdag og fredag.

Therese Nystad og Maritha Paulsen og har allerede én pasient som får fast behandling her, og snart kommer den neste.

- Pasienten må ha behandling tre ganger i uka, og sparer mye reisetid. Tidligere gikk det mange timer på reise til og fra behandlingen. Nå er behandlingen åtte minutter unna, forteller de.

Fire timer tar behandlingen. Sammen med kollega May-Brith Vonheim sørger de for å gi det livsviktige tilbudet nær pasientene.

LES OGSÅ: Behandling: Hemodialyse

Samarbeid

31. januar var det åpning av det nye, desentraliserte tilbudet. Med representanter fra brukere, Porsanger kommune og kommunehelsetjeneste, media og personell fra Finnmarkssykehuset til stede ble den nye dialyseenheten erklært offisielt åpnet.

(Teksten fortsetter under bildet)

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Dialyseenheten

Dialyseenheten er et resultat av et godt samarbeid med Porsanger kommune. Enheten hører under klinikk Hammerfest, og klinikksjef Jonas Valle Paulsen la vekt på de geografiske avstandene i Finnmark da han ønsket velkommen.

- Det gjør Finnmark til et krevende fylke å drive spesialisthelsetjeneste i, kanskje det mest krevende i Norge, og det betyr at vi må tenke annerledes. Og en måte å gjøre det på, er å plassere tilbud der folk bor, så reisetiden blir kortere, sier han.

Bedre livskvalitet

Han mener den nye dialyseenheten vil bedre livskvaliteten til pasienter som trenger behandling.

- Avstander vil det alltid være, men for de som må til fast, livsviktig behandling, kan det være en ekstra stor belastning å måtte reise til sykehuset flere ganger i uka, sier han.

Et økende antall pasienter i Norge har nyresvikt, og er avhengig av dialyse. Ved å etablere en dialyseenhet i Lakselv vil pasienter i nærområdet få en adskillig kortere vei til behandling.

Desentraliserte tilbud

Finnmarkssykehuset har som mål å utvikle et tilbud som er desentralisert der det er mulig, og ut fra konkrete behov. En liknende avtale er gjort med Berlevåg kommune.

LES OGSÅ: Her er oversikt over hva som faktisk kommer i nye klinikk Alta, og andre desentraliserte tilbud.

- Vi gleder oss. Vi er takknemlig for samarbeidet, og for at tilbudet til pasientene blir litt bedre. Og vi vet at pasientene som kommer hit, får den beste hjelpen av flinke folk i Lakselv, sier Jonas Valle Paulsen.

Finnmarkssykehuset har fra før tilbud om hemodialyse i Hammerfest, Kirkenes og Alta.