Nå kommer de første pasientene

17. juni flytter VPP, BUP og habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU) inn i det nye sykehuset. Med det starter vi også de første pasientbehandlingene i nytt bygg.

Malene Nicolaysen, kommunikasjonsrådgiver
Publisert 10.06.2024
Sist oppdatert 11.06.2024
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Habiliteringstjenesten for barn og unge i det nye ballbassenget. Foto: Malene Nicolaysen, Finnmarkssykehuset

-Vi gleder oss til å komme i nye lokaler hvor vi blant annet er mer synlig enn hva vi har vært på gamle Hammerfest sykehus, sier enhetsleder for HABU Benedicte Schleis.

For på det gamle sykehuset har HABU vært lokalisert i 1. etasje i enden av en lang korridor, nå kommer de i 2.etasje sammen med BUP, VPP og fellespoliklinikk. En slik plassering gjør det også lettere å ha pasienter sammen, der det er naturlig.

Avdelingene har de siste månedene ryddet, pakket og sett over utstyr for å forbedre seg til flyttedagen, og førstkommende mandag står 32,5 ansatte klare for den korte veien ned til nye Hammerfest sykehus.

BUP og VPP kommer inn i sykehuset

I dag er BUP og VPP lokalisert i bygget ved siden av gamle Hammerfest sykehus. En plassering som gjør at de ligger noenlunde for seg selv.

Teksten fortsetter under bildet

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Gjengen på VPP er spente på de nye lokalene som mandag 17.juni er klare for pasienter. Foto: Malene Nicolaysen, Finnmarkssykehuset

-For pasientene våre vil nytt bygg gjøre at de må forholde seg til et større bygg og flere mennesker. Det betyr selvsagt nye og flotte omgivelser, men for noen kan det føre til økt stress med tanke på støy og mennesker. Det er noe vi er forberedt på, sier enhetsleder for BUP Tove-Merethe Korsnes.

De nye lokalene vil nå gjøre at de ansatte blir en del av et større fellesskap både faglig og sosialt.

-Det ser vi spesielt fram til, at vi nå kan delta i større grad enn tidligere på det faglige og sosiale fellesskapet som er på Hammerfest sykehus, sier Tove-Merethe Korsnes.

Teksten fortsetter under bildet

En gruppe mennesker som poserer for et bilde
De ansatte på BUP ser fram til å drive pasientbehandling i nye lokaler. Foto: Malene Nicolaysen, Finnmarkssykehuset

Nytt utstyr

For HABU er det flere løsninger og nytt utstyr som forbedrer tilbudet til pasientene. I dag har ikke enheten pasientløftere, som gjør det utfordrende for pasienter som må løftes for å komme ned til gulv, på stellebord eller i for eksempel ballbasseng.

-Nå får vi løftere på plass, slik at pasientene som tidligere har vært avhengig av ansatte for å løftes får en likeverdig mulighet til å bruke utstyret vårt. I tillegg vil det nye sanserommet være tilgjengelig for rullestolbrukere, det har vi ikke i dagens bygg, sier Benedicte Schleis.

Sanserommet er et rom hvor pasientene kan utforske og ta i bruk sansene sine, og sammen med det motoriske rommet får pasientene, med ulikt funksjonsnivå, kartlagt behov og faktorer som kan stimulere til videre utvikling. I tillegg får de prøvd ut aktuelle hjelpemidler samt veiledning i sansemotorisk trening og stimulering.

Nå kan vi kan delta i større grad enn tidligere på det faglige og sosiale fellesskapet som er på Hammerfest sykehus
Tove-Merethe Korsnes, enhetsleder BUP Hammerfest

Informasjon til pasienter

Alle tre enhetene ligger i 2.etasje i blokk 4. Pasienter som skal til BUP, VPP eller HABU vil få informasjon om å møte på nye Hammerfest sykehus via innkallingsbrevet sitt. I bygget vil det være tilgjengelig personell i servicesenteret som kan svare på spørsmål eller hjelpe pasientene med å finne veien. Det pågår et skiltprosjekt, så bygget vil ikke være ferdig skiltet, men det vil merkes hvor BUP/VPP og HABU ligger.

Det er mulig å bruke hovedinngangen eller inngangen på venstre side av bygget. Inngangen på venstre side leder til et trapperom med trapp opp til 2.etasje.

I en periode fram til desember kan enkelte pasienter som skal til HABU innkalles til gamle Hammerfest sykehus, dette kan for eksempel være timer hvor det er samarbeid med barneavdelingen eller hvis pasienter har time til røntgen før de skal til habiliteringstjenesten.

I påvente av ferdigstillelse av parkeringshuset så er det satt opp midlertidig parkering ved småbåthavna, som du kommer til ved å kjøre via Rossmollgata, eller på sørvestsiden av bygget. Parkeringen er gratis. Det er handicapparkering ved hovedinngangen og på sørvestsiden av bygget, disse er merket med skilt.

Plantegning første etasje

Plantegning andre etasje

Midlertidig parkering - kart

Nye Hammerfest sykehus

V bygger nytt sykehus for Vest-Finnmark.
Nye Hammerfest sykehus
bilde av nye Hammerfest sykehus