Planlagt 12-timers strømstans ved Hammerfest sykehus lørdag 17. september

Lørdag den 17. september skal det elektriske inntaket ved Hammerfest sykehus forbedres. Dette betyr at sykehuset blir helt uten elektrisitet fra klokken 08 til 20 lørdag 17. september. Pasienter som ikke kan vente på behandling blir overført til Kirkenes sykehus og Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) Tromsø.

Publisert 12.09.2016
Sist oppdatert 27.02.2017
En bygning med vinduer
Hammerfest sykehus

​Strømforsyningen sikres bedre

Hammerfest sykehus har kun en hovedtavle for strømfordeling. Dette gjør sykehuset sårbart for strømutfall hvis det skulle oppstå feil på hovedtavle, og denne skal nå suppleres med en ekstra hovedtavle parallellt med dagens. Siden hovedtavlen også benyttes når sykehuset drives med nødaggregat, må strømmen stenges helt ned mens dette arbeidet pågår.

Akuttpasienter og øyeblikkelig hjelp rutes til Kirkenes og Tromsø under strømstansen

Fra torsdag kveld vil sykehuset være stengt for mottak av pasienter for øyeblikkelig hjelp. Disse vil da sendes enten til Kirkenes sykehus eller UNN Tromsø.

Vi har beredskap for nødbehandling i Hammerfest

Vi oppretter et rom for kirurgisk og medisinsk nødbehandling med midlertidig strømforsyning ved Hammerfest sykehus under strømstansen der avansert livreddende nødhjelp vil kunne gis for hyperakutt syke pasienter i sykehusets nære omgivelser.

Legevakten flyttes til Skarven legesenter

Legevaktsmottakelsen for Hammerfest og Kvalsund kommuner, som normalt har lokaler på sykehuset flytter til Skarven legesenter under strømstansen.
Det nasjonale telefonnummeret til legevakt 116 117 vil fungere som normalt.

Hovedtelefonnummer fungerer som normalt

Pasienter og andre kan komme i kontakt med Hammerfest sykehus som normalt, ved å ringe Finnmarkssykehusets hovedtelefonnummer 78 42 10 00.

Vivi Brenden Bech
Klinikksjef, Klinikk Hammerfest