Psykologspesialist Malin Fors har utgitt bok

I 2016 fikk Finnmarkssykehusets psykologspesialist Malin Fors den amerikanske forfatterprisen, Johanna K. Tabin Book Proposal Prize og en bokkontrakt med en av verdens største bokforlag innen psykologi, APA Books. I dag, 8. mai, blir boken utgitt.

i:0e.t|nhn prod adfs|finnmark%7cmalene.nicolaysen@finnmarkssykehuset.no
Publisert 08.05.2018
Sist oppdatert 09.05.2018
En person som smiler for kameraet

– Det føles fantastisk og nesten uvirkelig å være ferdig med boken. Det tar mye mer tid og energi enn man skulle tro, men det er en veldig gøy prosess også. Det hele startet med en artikkel til mitt doktorgradsarbeid som ble for lang. Denne ble så sendt inn i en manuskriptkonkurranse, som jeg da vant i 2016. Nå føles det vidunderlig å være i mål, forteller Fors.

Boken "A Grammar of Power in Psychotherapy" er den andre teksten i hennes pågående doktorgradsarbeid som adresserer maktspørsmål innenfor psykoterapi på forskjellige måter. Fors skriver i boken om hvordan eksterne sosiale maktordninger som kjønn, alder, seksualitet, etnisitet med mer påvirker maktbalansen mellom terapeut og pasient. Hun interesserer seg for hvordan eksterne faktorer påvirker den vanlige maktsymmetrien i behandlingsforholdet, både minsker eller øker maktbalansen.

Langt nord - ingen hindring
– Jeg er veldig glad og takknemlig for Finnmarkssykehuset og forskingsfondet. Jeg har fått støtte hele veien, og det er flott at man kan fordype seg i det som er faglig interessant, sier Fors videre.

Og det at hun bor i Hammerfest har vært ingen hinder for hennes utvikling som forsker internasjonalt.

– Av mine internasjonale kontakter er det mange som nok ikke er helt sikker på hvor Norge er, men alle vet hvor Hammerfest ligger! Det viser jeg alle på kart. Jeg pleier å ha med en globus. Min oppfattelse er at Hammerfest er en bra base for en internasjonal karriere! Det er ikke hvor man bor, men hva man gjør, konstaterer hun.

Filmkontrakt
Fors har også fått en filmkontrakt med APA Therapy Series, som innebærer innspilling i på APA’s studio i Chicago i juni. Filmen skal være en teknisk demonstrasjons-film for, og er en forlengelse av, boken. I filmen skal Fors skal presentere sine metoder under samtale med en pasient foran kamera, samt intervjues om hennes tilnærming i psykoterapi. Filmen er planlagt å slippes i oktober.

I april dro Fors til New Orleans for å presentere boken og det er tydelig at den allerede er anerkjent i fagmiljøet. Forhandsreviweren har vært entydig positive og i august skal Fors også til San Fransisco og ha en 4 timers workshop på APA’s Convention.

– Det er selvfølgelig veldig spennende og gøy. I New Orleans ble jeg intervjuet om boken foran en stor forsamling, og det virker som den ble godt mottatt. Det er nå snakk om at den skal bli tatt inn som kurslitteratur ved universitet og høgskoler i USA. Forlaget mener også at boken kan nå bredere ut enn i bare psykologmiljøet, temaet er jo relevant for ikke bare psykologer, men også for alle som er behandlere, forhåpentligvis for eksempel kliniske sosionomer, psykiatriske sykepleiere og leger, sier hun.

Utgivelsen av boken skal hun feire på forskningsdagene i Karasjok.
– Det er den beste måten å feire på, sammen med de som har støttet meg gjennom mitt forskningsarbeid og med boken, avslutter Fors.

​Om forfatteren:

Malin Fors er psykologspesialist i klinisk psykologi med psykoterapi. Hun arbeider på VPP Hammerfest, DPS Vest-Finnmark omtrent 10 år, har en travel privatpraksis og driver også med forskning. Hennes doktorgrad om makt i psykoterapi ble levert til Universitetet i Oslo i mars i år og hun venter på sin disputas. Boken” A Grammar of Power in Psychotherapy: Exploring the dynamics of privilege” er en del av hennes doktorgradsarbeid. Fors har undervist professjonsstudenter i psykologi som fast gjesteforeleser ved Göteborgs universitet i Sverige i mange år. Hun er lektor ved UiT Norges arktiske universitet der hun underviser medisinstudenter i kulturforståelse.

Ønsker du å kjøpe boken?
Boken kan bestilles på følgende side:
Adlibris

Kontaktperson: