SANKS tar i mot urfolksledere

Urfolksledere fra New Zealand, Australia og Canada besøker SANKS i 27.-29.mai.

i:0e.t|nhn prod adfs|finnmark%7chenriette.joks@finnmarkssykehuset.no
Publisert 23.05.2018
En gruppe bygninger ved en elv
SANKS Karasjok

​Målet med besøket er nettverksbygging/dialog for å utveksle erfaringer og kunnskap. Delegasjonen som består av helseledere innenfor psykisk helse og rus og som har et spesielt fokus på behandlingstilbud til urfolk.
Søndag 27.mai kommer gjestene til Karasjok, der de sammen med SANKS skal tilbringe de neste to dagene på Jergul Astu. Gjestene vil også få en omvisning på behandlingsenhetene til SANKS tirsdag 29.mai. SANKS kommer til å gi en innføring om spesialisthelsetjenestene i Norge og vår rolle som nasjonal kompetansetjeneste.

Bakgrunn for besøket
Bakgrunnen for dette besøket er et internasjonalt initiativ for mental helse lederskap (IIMHL) som SANKS psykolog og doktorgradsstipendiat Jon Petter Stoor er en del av.  Dette er et internasjonalt samarbeid som fokuserer på å forbedre tjenester innen psykisk helsevern og avhengighet. IIMHL er et samarbeid mellom åtte land: Australia, England, Canada, New Zealand, Republikken Irland, Skottland, USA og Sverige.
IIMHL arbeider for internasjonal innovasjonsdeling, nettverk og problemløsing på tvers av landegrenser. Det overordnede målet er å arbeide for å kunne gi bedre resultater for personer og deres familier som bruker helsetjenester innen psykisk helse og rus/avhengighet.

Pressen er velkommen til SANKS Karasjok for å ta bilder og intervju i forbindelse med omvisningen som tilbys gjestene tirsdag 29.mai kl.12.00

Tidspunkt: 29.mai kl.12.00

Hvor: SANKS Karasjok, Stuorraluohkka 33.

FoU-leder Ann-Karin Furskognes
T 948 74 810