Stamceller på netthinnen – Hammerfest-lege åpner opp for videre forskning

LIS-lege ved Finnmarkssykehuset, Rebecca Frøen, spesialiserer seg i ortopedi ved kirurgisk og ortopedisk avdeling ved Hammerfest sykehus. 7. juni disputerte hun med sin avhandling «In vitro characterization of adult human retinal stem cells» ved Det medisinske fakultet på Universitetet i Oslo. Funnene hennes gir et viktig bidrag til forståelse av øyets stamceller.

Publisert 25.07.2018

​Netthinnesykdommer er en viktig årsak til blindhet og svaksynthet og det finnes i dag begrensede behandlingsmuligheter for å kurere disse sykdommene. I fremtiden håper man imidlertid å kunne behandle sykdommer i netthinnen med stamcelleterapi. LIS-lege ved Finnmarkssykehuset, Rebecca Frøen, har studert stamceller fra netthinnen for å kartlegge deres egenskaper og funksjoner.

– Før jeg begynte på min avhandling var det begrenset informasjon om hvor netthinnestamceller kunne finnes i det voksne øyet, og det var heller ikke godt bevist at disse cellene virkelig var stamceller, sier Frøen.

En person som holder en presentasjon

– Målet var å avgjøre om noen av disse kan regnes som stamceller og hvorvidt de kan spille en rolle i klinisk pasientbehandling i fremtiden, fortsetter hun.

I avhandlingen fant Frøen ut at celler fra regnbuehinnen og strålelegemet hos mennesker kun hadde begrensede stamcelleegenskaper. I syke øyne fant man at en liten gruppe umodne celler i netthinnens randsone vandret mot det skadde området. Disse cellene var også delvis i stand til å utvikle seg til modne netthinneceller.
Disse resultatene tyder på at det finnes en gruppe celler i netthinnens randsone hos voksne mennesker som oppfører seg som stamceller.

Videre forskning vil avgjøre om denne cellegruppen i fremtiden kan brukes i behandling av netthinnesykdommer.

– Dette har jeg jobbet med gjennom 10 år, så det føles veldig godt å være ferdig! avslutter Frøen.

Rebecca Cathrine Frøen
Tlf: 905 44 495
Rebecca.Cathrine.Froen@finnmarkssykehuset.no

En kvinne med blondt hår