Tenk smittevern

Finnmarkssykehuset opplever for tiden et stort press med innleggelser av covid-syke pasienter på sykehusene. Fredag var det 13 innlagte pasienter i Finnmark.

Eirik Palm, kommunikasjonssjef
Publisert 19.11.2021
Sist oppdatert 11.04.2024

Ni av pasientene er innlagt på Hammerfest sykehus, fire i Kirkenes. Dette er det høyeste antallet innlagte pasienter med påvist covid-19 som Finnmarkssykehuset har hatt siden pandemien brøt ut i mars 2020.

Ber alle være forsiktige

Administrerende direktør Siri Tau Ursin oppfordrer alle til å tenke litt ekstra på smittevern i tiden vi er inne i.

- Vi opplever et økt press på sykehusene våre som følge av smittesituasjonen i Finnmark, og vi vet ikke hvor lenge dette vil pågå. For å forebygge smitte og sikre spesialisthelsetjenesten ber vi alle være ekstra forsiktige, og tenke smittevern, sier hun.

Situasjonen følges nøye. Finnmarkssykehuset og Hammerfest sykehus holder gul beredskap, mens Kirkenes sykehus er tilbake i grønn beredskap.

(Teksten fortsetter under bildet)

Portrettbilde av Siri Tau Ursin.

Siri Tau Ursin

Utsettelser

For å ivareta pasientene på beste måte og sikre ressurser og ved avdelingene, har Hammerfest sykehus utsatt enkelte planlagte behandlinger også i kommende uke. Pasienter som blir berørt, vil bli kontaktet.

Finnmark utgjør 1,5 prosent av den totale befolkningen i Norge, men hadde fredag omlag 6 prosent av landets innlagte covid-pasienter.

- Det kan selvsagt fort endre seg, men det sier noe om smitteøkningen og presset vi står i nå, sier medisinsk fagsjef, Harald G. Sunde.

​Trygt å komme

Finnmarkssykehuset har samtidig opplevd at pasienter har avlyst avtaler som følge av smittesituasjonen i Finnmark. Det er det ingen grunn til, med mindre man selv har symptomer.

Finnmarkssykehuset har strenge smittevernrutiner. Vi understreker samtidig at det er trygt å komme til våre sykehus og klinikker, men ber samtidig alle som har avtale om å være nøye med basale smittevern.