Tilbyr øyeinjeksjoner i Kirkenes

Mange som trenger øyeinjeksjon, har tidligere vært nødt til reise til Tromsø for å få hjelp. Nå får også pasientene i Øst-Finnmark behandling nær hjemstedet sitt.

Eirik Palm, kommunikasjonssjef
Publisert 06.05.2020
Bilde av Johannes Guttorm sammen med behandlerne i Kirkenes.
Johannes Guttorm ble tatt godt imot av fagfolkene ved sykehuset, og kunne reise hjem til Tana etter noen timer.

Øyeinjeksjon er en injeksjon som består av en type medisin som sprøytes inn på øyet, nærmere bestemt glasslegemet.

Det er gjerne pasienter som har ulike netthinnesykdommer som trenger inngrepet, blant annet aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD) som er en lidelse som gir varig skade på skarpsynområdet i øyet, kronisk regnbuehinnebetennelse (uveitt), blodpropp (vene-okklusjon) eller diabetesforandringer.  Nå får pasientene behandlingen ved lokalsykehuset.

Behov

- Vi går i gang med tilbudet i Kirkenes fordi vi ser at behovet blant pasientene er der. Det har vært etterspørsel etter en lege som kan sette injeksjonene samt helsepersonell som kan bistå. Dette er nå på plass, sier enhetsleder Fride Sofie Munkerud.

Øyelege Eirin Kollstrøm pendler til Kirkenes for å sette injeksjonene en dag hver andre uke. I tillegg har sykepleier Elisabeth Sagen-Jerijervi og helsefagarbeider Inger Lise Laakso fra poliklinikken hospitert på øye-avdelingen på UNN for å få den opplæringen de trenger for å bistå øyelegen.

Behandlingen foregår ved at pasienten får dråper for å bedøve øyet og utvide pupillen. Deretter tas pasienten inn på et operasjonsrom, og området rundt øyet rengjøres med jod (dersom ikke jod-allergi). Videre dekkes ansiktet med sterilt tøy, øyevippene løftes vekk med en plastduk, og øyet holdes åpent med en øyelokksperre. Legen setter så medisinen ved hjelp av en liten sprøyte.

Ikke minst slipper jeg å reise sørover.

Johannes Guttorm

Enklere

De vanligste injeksjonsmidlene som benyttes, brukes for å stoppe lekkasjer fra syke blodårer i netthinnen.

Frem til nå har dette vært utført i Tromsø og i Hammerfest.

Johannes Guttorm (82) fra Tana var blant de første som fikk denne behandlingen i Kirkenes tidligere i vinter. Guttorm er blant mange pasienter som er avhengig av jevnlig behandling. Mens han tidligere har vært nødt til å reise til UNN, kan han dra inn til Kirkenes og få hjelp.

- Jeg hadde ikke vondt, og synes selve behandlingen var kjempefin. Det var heller ingen problemer å reise til Kirkenes, og ikke minst slipper jeg å reise sørover. Jeg tok bussen, var på sykehuset til ettermiddagen, og reiste så tilbake, forteller han.

Fornøyde pasienter

Pasientene som trenger behandling, får injeksjon hver 4. til 6. uke, noe som betyr at de må reise fram og tilbake til Tromsø jevnlig. Det kan være slitsomt og oppleves som en stor påkjenning, ikke minst for de eldre som utgjør flertallet av disse pasientene. Mange av dem må ha med seg ledsager til behandlingen, og det å få behandlingen der de bor, gjør hverdagen deres mye enklere.

- Pasientene har vært veldig fornøyde. De er glad for at de endelig kan få injeksjonene her i Kirkenes, slik at de slipper å reise så ofte til Tromsø, sier Fride Sofie Munkerud.

SLIK FOREGÅR BEHANDLINGEN:

Intraviteral injeksjon