Tre biler til Ukraina

Allerede er to ambulansebiler fra Finnmarkssykehuset på plass, og nå er den tredje klar for tjeneste.

Eirik Palm, kommunikasjonsleder
Publisert 10.03.2023
Bilde av ansatte med ambulansebil en som skal sendes til Ukraina.

Antti Nevanperä, Mathias Pedersen, Glenn Nilsen og Jon Are Aslaksen er glad for å kunne bidra. Foto: Eirik Palm, Finnmarkssykehuset

- Dette er helt fantastisk. Bilene har gjort sin nytte og tjent sitt formål hos oss, og det er flott at de kan brukes videre. Dette har vært en dugnad, fastslår enhetsleder Jon Are Aslaksen.

Sammen med ambulansearbeiderne Mathias Pedersen, Antti Nevanperä og ambulanselærling Glenn Nilsen tar han oppstilling ved Sprinteren, som snart skal i tjeneste i Ukraina.

Dette er den tredje og siste bilen som Finnmarkssykehuset har donert til Norsk ukrainsk brann- og ambulansestøtte (NUBAS), en non-profit-organisasjon med formål å organisere og gjennomføre donasjoner av brann- og ambulansekjøretøy til det krigsherjede landet. Alle donerte midler går uavkortet til utgifter i forbindelse transport av kjøretøy og materiell til Ukraina, og medlemmene arbeider på frivillig basis.

Forrige helg hentet NUBAS to VW Transporter-ambulansebiler fra Vadsø ambulansestasjon (saken ble omtalt i avisa Finnmarken), og fredag melder organisasjonen at bilene er meldt inn til ukrainske myndigheter og har innreise til Ukraina i løpet av dagen. NUBAS reiser selv inn og avleverer bilene personlig.

Ambulansene fra Vadsø på vei inn i Ukraina.

Ambulansene fra Vadsø på vei til tjeneste i Ukraina. Foto: NUBAS

I begynnelsen av kommende uke hentes den tredje ambulansebilen, en ti år gammel Mercedes, som altså har gjort tjeneste i Vest-Finnmark. Før avhenting har den vært en tur på verkstedet, slik at den er klar for turen sørover, og i løpet av en ukes tid er det da ventet at den kjører over grensa og settes i tjeneste.

- Vi ser jo at bilene kan gjøre nytte for seg, og det er absolutt artig å bidra. Dette er en bil som ikke tjener oss godt lenger, og det er fantastisk at bilene skal fortsette i tjeneste for å ivareta liv og helse, sier enhetslederen.

Klinikkleder Trond Ivar Carlson er glad for at materiell fra Finnmarkssykehuset kan brukes i det krigsherjede landet.

- Jeg er stolt over mannskapet vårt, som hiver seg rundt og organiserer bistand. Det er viktig at vi alle bidrar der vi kan, ser han.

Ifølge NUBAS skal de to Transporterne fra Vadsø ambulansestasjon være de første ambulansebilene som leveres fra offentlige helseforetak i Norge.