Vi er igang på nye Kirkenes sykehus

Tirsdag 27. november klokka 9 var beredskapen overført til nye Kirkenes sykehus. Knappe to timer senere var pasientene flyttet fra det gamle til det nye sykehuset.

Eirik Palm
Publisert 27.11.2018
Et par kvinner smiler
Wenche Kjølås og Kristin Pedersen er glade over å være igang på nye Kirkenes sykehus.

Det er tirsdag ettermiddag, og dagen alle har ventet på, nærmer seg slutten. Stemningen er preget av glede og lettelse. Glede over at pasienter, pårørende og ansatte kan ta et nytt og moderne sykehus fullt ut i bruk. Lettelse over at det gikk som planlagt.

- Vi har kontroll, fastslår Carlo Mortensen, som har vært stedfortreder for klinikksjefen, og ansvarlig for flyttingen de siste dagene.

Stolt og imponert

Akuttsystemet i nye Kirkenes sykehus (NKS) ble testet ut allerede første dag, og alt fungerte som det skal.

- Jeg vil gratulere alle med det nye sykehuset. Vi har fantastiske medarbeidere som har stått på, og jeg er stolt og imponert over innsatsen som er lagt ned, sier administrerende direktør Eva Håheim Pedersen.

Hun har vært ved NKS mandag og tirsdag, og gikk flyttedagen en siste runde på sykehuset for å se hvordan det blir.

- Dette er dagen vi har sett frem til, og vi møter bare blide mennesker, sier direktøren.

- Vi har krysset målstreken i maratonløpet vi har vært igjennom. Det er utrolig deilig, fastslår Carlo Mortensen.

Alle kluter til

Vi blar kalenderen tilbake. Det er mandag - dagen før den store flyttedagen - og full aktivitet i korridorer og rom. Flyttebilen kjører skytteltrafikk mellom det gamle og det nye sykehuset, og mannskap fra Bjørnevatn IL tar imot og bringer utstyr og møbler inn.

«Alle» er i sving, og slik har det gått den siste uka. I ett. Til og med barn, foreldre og besteforeldre har trådt til for å hjelpe til med flytting, kaffe eller for å få logistikken til å gå opp på hjemmebane. Det er åpenbart at lokalsykehuset betyr mye i lokalsamfunnet.

LES OGSÅ: Nye Kirkenes sykehus

Gleder seg

Avdeling for avdeling har flyttet over til NKS. Samtidig har den siste operasjonen og den siste fødselen funnet sted i det gamle sykehuset på Prestøya.

Enhetsleder Monica Benberg Antonsen synes det er rart å flytte fra det gamle-.

- For 23 år siden fikk jeg mitt første barn på naborommet. Og i 2013 begynte jeg som jordmor her. Det blir rart, men vi gleder oss til å jobbe i det nye sykehuset, forteller hun.

Den siste uka før flyttingen har driften ved sykehuset i Kirkenes vært på sitt laveste, med akutte tjenester kun for innbyggerne i Sør-Varanger kommune. Beredskapen for de øvrige har vært ivaretatt av Hammerfest sykehus, UNN, luftambulansen og Prehospitale tjenester.

Slik vil det være frem til torsdag 29. november klokka 15. Samtidig økes aktiviteten på NKS, og uka etter innflyttingen skal det være full drift.  De første operasjonene ved det nye sykehuset skjer imidlertid allerede denne uka.

LES OGSÅ: Nå er driften ved Kirkenes sykehus på sitt laveste

Historisk

I perioden frem til innflyttingen har ansatte fått opplæring i bruk av det nye sykehuset, mens operasjonssaler og andre spesialrom har blitt testet.

- Vi har første elektive (planlagte) operasjon på onsdag, men var klar allerede tirsdag klokka 9, sier Carlo Mortensen.

Tirsdag morgen ledet han det siste møtet ved det gamle sykehuset. På dagsorden sto ett punkt: Er alle klare til å flytte? Alle avdelingsledere bekreftet.

Deretter startet den historiske flyttingen av pasienter. Først fra kirurgisk avdeling, deretter intensiv, medisin og rehabilitering. Sistnevnte avdeling tok imot pasienter med ballonger, kake og alkoholfri sjampanje.