Ny milepæl i Alta

Kikkhullsoperasjon nummer 1.000 er gjennomført.

Eirik Palm
Publisert 07.12.2018
Her er  deler av teamet: Helge Hansen, Anette Liberg, Marte Lebesby, avdelingsleder Renate Jakobsson, Houman Charani og Bjørn Bj
Her er deler av teamet: Helge Hansen, Anette Liberg, Marte Lebesby, avdelingsleder Renate Jakobsson, Houman Charani og Bjørn Bjerkan.

​Artroskopi er for de fleste bedre kjent som kikkhullsoperasjon, hvor man ved hjelp av et kikkertinstrument - et artroskop - kan se inn i en leddhule, og utføre kikkhullskirurgi. Inngrepet skjer oftest med full narkose.

Ti operasjonsuker

Denne uka passerte spesialklinikken i Alta en ny milepæl: Den tusende kikkhullsoperasjonen med full narkose ble gjennomført.

- I begynnelsen var det mest kneartroskopi, med enkelte skulderartroskopier innimellom. Nå er vi oppe i ti uker i året, hvor vi opererer fem dager; fire dager ortopedi, og én dag generell kirurgi, forteller avdelingsleder Renate Jakobsson ved klinikk Alta.

Siden 2001 har det blitt utført operasjoner i lokalbedøvelse ved spesialistpoliklinikken i Alta. I 2006, da var kommet på plass operasjonssykepleier og et ambulerende team bestående av ortoped, anestesisykepleier og anestesilege, begynte Finnmarkssykehuset med artroskopi med narkose.

Flere skuldre

I løpet av en operasjonsdag klarer poliklinikken tre skuldre, eller fem knær. Nå opereres det mest skuldre. Behovet for kneartroskopier har gradvis avtatt.

- Dette klarer vi fordi vi har en stabil sykepleierstab, som er dedikert til jobben, og liker å være med på noe som er bra, sier Renate Jakobsson.

Hele veien er det den samme ortopeden, Houman Charani som har vært operatør. Milepælen ble markert med kake på klinikken, og besøk av lokalpressen.

Økt aktivitet

Aktiviteten ved spesialistpoliklinikken i Alta har økt, og vil øke mer når klinikk Alta står ferdig høsten 2019. I 2020 er det planlagt 12.000 konsultasjoner. Det er nær en dobling på ti år, og medfører mindre reising for pasienter i og rundt Alta.