Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Habiliteringstjenesten for barn og unge er en tverrfaglig tjeneste for funksjonshemmede barn og unge fra 0 til 18 år.

HABU er flyttet til nye Hammerfest sykehus, men for en periode fram til desember kan det være at enkelte timer blir på det gamle sykehuset. Det vil stå i ditt innkallingsbrev hvor du skal.

Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU) arbeider med barn og unge 0 – 18 år som har en alvorlig og/eller sammensatt funksjonshemming, og som er av en slik karakter at det lokale hjelpeapparatet har behov for hjelp til utredning og/eller tilrettelegging.

HABU er organisert som en enhet under kvinne- og barneavdelingen, lokalisert ved Hammerfest sykehus. Enheten er et tverrfaglig team som består av psykologspesialist, sosionom, spesialpedagog, fysioterapeut, vernepleier og barnelege. Vi dekker hele Finnmark.

HABU kan både reise ut til kommunene for å treffe barnet, familien og hjelpeapparatet, og har barnet og familien på habiliteringsopphold i våre lokaler.

HABU samarbeider med det lokale hjelpeapparatet, herunder barnehage, skole, PPT, helsesøster, fysioterapeut m.fl. HABU samarbeider også med andre instanser som har regional og/eller landsdekkende funksjon.

Henvisningsskjema til habiliteringstjenesten

Finnmarkssykehuset
Habiliteringstjenesten for barn og unge
Sykehusveien 35
9601 Hammerfest

Slik finner du fram

Oppmøtested

HABU ligger i 2.etasje i blokk 4.

En parkeringsplass foran en bygning

Hammerfest sykehus

Sykehusveien 35

9601 Hammerfest

En by ved siden av en vannmasse

Nye Hammerfest sykehus

Kransvikveien 35

9600 Hammerfest

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider.

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

I påvente av at parkeringshuset skal ferdigstilles er det satt opp midlertidig parkering ved bygget.

Se kart her.

Det er et busstopp utenfor det nye sykehuset. For oppdaterte busstider se Snelandia sin egen ruteplanlegger, busstoppet heter Nye Hammerfest sykehus.

Praktisk informasjon

Kafeen på det nye sykehuset er ikke åpnet enda, og det er ingen matservering på bygget. Nærmeste dagligvarebutikk er Prix som ligger ved Fuglenes skole.

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Det er ulike venterom på bygget. Disse er alle merket med grønne vegger og i nærheten av avdelingen du skal besøke.

Kurs og møter

• Å flytte fra foreldrehjemmet
    Dette er et todagers-kurs for deg som er forelder eller foresatt til personer fra og med 12 år som har funksjonshindringer.
    Å flytte fra foreldrehjemmet
    29.