Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU)

Habiliteringstjenesten for barn og unge er en tverrfaglig tjeneste for funksjonshemmede barn og unge fra 0 til 18 år.

Habiliteringstjenesten for barn og unge (HABU) arbeider med barn og unge 0 – 18 år som har en alvorlig og/eller sammensatt funksjonshemming, og som er av en slik karakter at det lokale hjelpeapparatet har behov for hjelp til utredning og/eller tilrettelegging.

HABU er organisert som en enhet under kvinne- og barneavdelingen, lokalisert ved Hammerfest sykehus. Enheten er et tverrfaglig team som består av psykologspesialist, sosionom, spesialpedagog, fysioterapeut, vernepleier og barnelege. Vi dekker hele Finnmark.

HABU kan både reise ut til kommunene for å treffe barnet, familien og hjelpeapparatet, og har barnet og familien på habiliteringsopphold i våre lokaler.

HABU samarbeider med det lokale hjelpeapparatet, herunder barnehage, skole, PPT, helsesøster, fysioterapeut m.fl. HABU samarbeider også med andre instanser som har regional og/eller landsdekkende funksjon.

Henvisningsskjema til habiliteringstjenesten

Finnmarkssykehuset
Habiliteringstjenesten for barn og unge
Sykehusveien 35
9601 Hammerfest

Slik finner du fram

Oppmøtested

HABU ligger i 1. etasje i fløy V.
En parkeringsplass foran en bygning

Hammerfest sykehus

Sykehusveien 35

9601 Hammerfest

Hammerfest hurtigbåtkai ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

Se Snelandia sin reiseplanlegger​ for oppdaterte rutetider.

​Hammerfest bussterminal ligger i Hammerfest sentrum, 2,5 kilometer fra Hammerfest sykehus.

​For busstider se Snelandia sin reiseplanlegger. ​

Det går minibuss mellom hovedinngangen på sykehuset og hurtigbåtkaia i Hammerfest sentrum som korresponderer med VargsundXpressen til og fra Alta mandag til fredag.

Busstoppet Fuglenes veikryss ligger 300 meter fra sykehuset. Bruk Snelandia sin reiseplanlegger ​for oppdaterte busstider.

All parkering på sykehusområdet skal foregå på oppmerkede og skiltede plasser.

Parkeringsavgiften er som følger:

• Ved registrert parkering opptil 1 dag: kr 25,-
  • Ved registrert parkering på 1 uke (5 dager):  kr 100,-
  • Ved registrert parkering på 1 mnd:  kr 350,-

Betaling via app (easypark) eller automat. Dette gjelder også for El-biler.

Betaling i tidsrommet 07:50-21:00 på hverdager. Helger er gratis.

Les mer om parkeringsløsningen her

Reserverte p-plasser

Det er reservert fire plasser ved hovedinngangen for pasientgruppe kreftinfusjon. Parkeringskort for disse plassene hentes i resepsjonen. Det er ikke fri parkering.

​Hovedregelen er at du får dekket reise til og fra behandling med billigste rutegående transport.

Mer om pasientreiser i Finnmark

Praktisk informasjon

Dersom du foretrekker å snakke nordsamisk under behandlingen eller undersøkelsen, vil vi gjerne benytte vår samiske tolk.  Du finner mer informasjon her:  tolketjenesten

Du finner kafeteriaen i sykehuset i første etasje mot sørvest. Her kan du nyte byens fineste utsikt over Sørøysundet mens du nyter en kopp kaffe, noe å bite i eller en full middag. Du er selvfølgelig hjertelig velkommen selv om du ikke kjøper noe å spise eller drikke også.

Kafeteriaen er alltid åpen.

Matservering

Hverdager

Lørdager, søndager og helligdager
11:45 – 12:30

Narvesen har kioskutsalg i hovedvestibylen på sykehuset. Her får du kjøpt alle vanlige kioskvarer, samt forskjellige nødvendighetsartikler som du kan få bruk for på sykehuset og selvfølgelig lesestoff av alle slag.

Åpningstider

mandag – fredag
lørdag
søndag

Sjøkart

Innerst i kafeteriaen finner du et venterom med behagelige stoler, der du kan hvile og slappe av mens du venter på behandling, undersøkelse eller hjemtransport.

Kurs og møter

• Å flytte fra foreldrehjemmet
    Dette er et todagers-kurs for deg som er forelder eller foresatt til personer fra og med 12 år som har funksjonshindringer.
    Å flytte fra foreldrehjemmet
    29.